Kur’an-ı kerim (sesli ve yazılı)

Тhe voice of minaret

Тhe voice of minaret
Тhe voice of minaret
AL JAZEERA TV,ONLINE HERE !!!

evet

Minaret news,BG

Тhe voice of minaret

Тhe voice of minaret
Тhe voice of minaret

четвъртък, октомври 09, 2008

Световната икономическа криза в ислямския свят: реалности и илюзии

09. 10 . 2008 market_emirates

Световната икономическа криза в ислямския свят: реалности и илюзии

Екип на Ориент.Бг

Световната икономическа криза е събитието, което много добре очерта рамките, най-вече профила, на водещите геоикономически и геополитически центрове на планетата. Рухването на няколко водещи финансови институции в САЩ предизвика ефекта на доминото в най-близко стоящите до тях икономики. Логично, това се оказаха еврозоната и Япония. Рецесията в тези два стопански региона е най-силна, тъй като тяхното стопанско развитие практически е продължение на най-мощната икономика в света – тази на САЩ.

Последвалите събития на арабския и ислямския капиталов и стоков пазар демонстрират за пореден път, че икономиката има свои правила и логика. Тя не може да надделее над политиката или най-малкото – не е в състояние да се пребори с изкуствено създадените стопански принципи. Промяната на показателите на арабските борси, по-специално от Персийския залив, по нищо не се различава от тези във високоразвитите страни. До този момент експертите отчитат загуби, надхвърлящи 180 млрд. долара в страните от Персийския залив. В нетно изражение най-големи са те в Саудитска Арабия – около 150 млрд., а в процентно – в Обединените арабски емирства. Същото важи и за най-големия арабски пазар извън зоната на Персийския залив – Египет. Стойността на египетския национален индекс през последните няколко дни се понижаваше с около 10% дневно. Държавните органи обаче отказаха де предприемат специални мерки, тъй като всички официални лица заявиха, че в хазната има достатъчно ликвидни средства, за да се стигне до банкрут на банковата система.

Произтичащите икономически събития в арабския свят дават основание да се направят няколко основни изводи:

1. Икономиките на най-развитите арабски държави – тези от Персийския залив, са много тясно свързани със световната и най-вече с американската икономика. На практика те са неин придатък. Натрупаният от приходите на нефта капиталов ресурс (няколко стотици млрд. долара) обаче е толкова голям, че каквото и да се случи в някои от центровете на световната икономика, тази огромна парична маса може да неутрализира удара. По изчисления на експертите, дълбочината на кризата в САЩ и държавите от Персийския залив е съразмерна. Арабските финансисти определиха 6 октомври като „черния понеделник” за местните стопанства. В този ден само в Персийския залив „са се изпарили около 150 млрд. долара”. Американските законодатели бяха принудени да отпуснат 700 млрд. долара, за да предотвратят колапса на националната икономика. Най-вероятно Конгресът ще отпусне и нови 150 млрд. долара за същите нужди. В страните-износителки на нефт подобни мерки няма да са необходими, въпреки големия оборотен капитал на местните фондови борси.

2. В началото на кризата се появиха редица анализи и прогнози, според които рецесията в арабския свят няма да е значителна, поради съществуването на т.нар. „ислямска банкова състема”. Нейните адепти пледираха, че тя е изградена върху принципи, които създават напълно независима, от световната икономика и традиционното банкиране, финансова система. Те непрекъснато публикуваха статистически данни, съгласно които финансовият шариат все повече печели позиции. На научен форум в Париж през 2008 г. беше отбелязано, че ислямската банкова система разполага с оборотен капитал от 800 млрд. долара. Очаква се през 2010 г. той да достигне 1,4 трилиона. Размерът на кризата в най-богатите и очевидно ислямски държави, каквито са страните в Персийския залив, очерта реалните контури и истинското значение на „ислямската икономика”. Ако тя има тежест, то тя е относително скромна и има най-вече политическо измерение.

Най-показателни в това отношение са коментарите за световната финансова криза от иранския президент Махмуд Ахмединаджад. Той отбеляза в своето изказване пред иранската държавна телевизия на 8.10.2008 г., че световната икономическа криза е факт, предизвикан от обстоятелството, че „американците са забравили Бога и вярата” и „тя ще сложи край на управлението на международните разбойници над света”. Позовавайки се на текст от кораническата глава „Светлина”, Ахмединаджад е убеден, че на мястото на „тираните и корумпираните ще дойдат чистите и вярващите хора.” В своето силно политизирано изявление президентът на Иран демонстрира убедеността, че „ще бъде приложена справедливост, благодарение на съпротивата на иранския народ, който е издигнал знамето на месията”.

Сходни идеологизирани декларации правят и други личности от ислямския свят, преди всичко представители на проповеднически центрове. Такъв е д-р Фаузан – Главният наместник на саудитската „Асоциация ислямско послание”. Той е убеден, че световната икономическа криза е „следствие от угнетяването на мюсюлманите и исляма от САЩ чрез водената от тях борба срещу тероризма”. Според него световната икономическа алтернатива е т.нар. „ислямска икономика”, която почива върху принципа на премахването на лихвата.

Прави впечатление, че цитатите за „преимуществата” на ислямската икономика изчезнаха от сериозните арабски финансови издания. Някои от тях, с откровено светска насоченост, дори не са им обърнаха внимание. В същото време, ислямските икономически проповедници манипулативно отбелязват изказвания за достойнствата на шариатската икономика от водещи европейски издания, като “Journal des finances”. Споменава се, че френският Висш съвет за финансов надзор е издал позволение, според което в страната може да се прилагат ислямски финансови принципи при сключване на сделки на местния пазар. Освен това се съобщава, че един от университетите в Страсбург смята за започне обучение на студенти по специалността „Ислямска икономика”. Всички тези мерки отразяват желанието на френските власти да привлекат повече инвестиции от страните в Персийския залив, а не са израз на съществуването на идеологически или религиозни подбуди.

Буди интерес отговорът на въпроса дали Париж желае да измести Лондон от позицията на европейската столица на ислямското банкиране. До момента тази система се прилага от отделни интитуции в 51 държави. По разбираеми причини първите четири центърове се намират в Персийския залив – Дубай, Абу Даби, Манама и Доха. Британската столица заема петото място в света по концентрация на ислямски банкиращи институции.

orientbg

Няма коментари:

Публикуване на коментар


Апелативният съд обяви за главен мюфтия Мустафа Алиш Хаджи - 20 април 2011 г.

Web Portal Turkey


СОДУ "Нювваб" гр. Шумен

Последователи