Kur’an-ı kerim (sesli ve yazılı)

Тhe voice of minaret

Тhe voice of minaret
Тhe voice of minaret
AL JAZEERA TV,ONLINE HERE !!!

evet

Minaret news,BG

Тhe voice of minaret

Тhe voice of minaret
Тhe voice of minaret

понеделник, януари 05, 2009

Палестинецът Рами Азми Шублак: Гледам новините от Газа и плача

Вашите телевизии не показват ранените деца и убитите бебета, казва палестинецът

Аделина Николова


РАМИ АЗМИ ШУБЛАК

Снимка Ани Петрова

Палестинецът Рами Азми Шублак живее в България от 15 години. Женен е за българка и има син на 10 години. Занимава се с търговия от 5 години. Има малък магазин в столичния квартал "Люлин". Потърсихме Шублак, за да ни разкаже как един палестинец вижда отвън събитията около конфликта с Израел и как живее в нашата държава.

- Г-н Шублак, как попаднахте в България?
- Майка ми и баща ми са палестинци. В мен тече палестинска кръв, но живеех в Бахрейн, Арабския залив. През 1991 г. станахме жертви и ни изгониха. С документите, които имахме, нямаше къде другаде да отидем освен в България. Тогава бях на 17 години. България беше нова държава.

В смисъл страна след комунизъм и приемаше такива като нас. Само трябваше да имаш капитал. Дойдох с майка си, баща си, брат си и сестра си. Другите ни роднини са разпръснати по света. Баща ми и брат ми започнаха бизнес в България. Направиха един супермаркет, но нещата не потръгнаха. Решиха да сложат парите в банка,но тогава дойде една инфлация и загубихме това, което имахме. Преди 5 години аз и брат ми започнахме отначало.

Родителите ми са вече възрастни и трябваше аз да поема нещата. В момента имам малък магазин. Тук живеем добре, имахме проблеми, както и всички вие българите през онези години, в които имаше мутри. Тогава страната ви се командваше от мафията. Сега е по-добре. Имам 10-годишен син и успешен 13-годишен брак с българка.

- Какво ви направи най-голямо впечатление, когато стъпихте на българска земя?

- Когато пристигнах, първото, на което се зарадвах, беше времето. Беше лято, но беше прохладно. Когато излязох първия път навън, се хванах за главата. Гледам една жена работи на сергия и влачи касетки с плодове. Огледах се и видях, че само жени работят. Нямаше мъже. Прибрах се и казах на баща ми - каква е тази страна? Да се махаме оттук.

Тук няма мъже и жените работят. После се потресох, когато видях жена да кара тролей и даже такси. А мъжете ги няма никакви. Карат големи коли и седят по заведенията. Имам голямо уважение към жените тук. Никъде по света не съм виждал по-работливи от вас. В моята представа мъжът трябва да се труди и да изкарва пари, а жената, понеже е нежна, трябва да си почива или да работи нещо много леко. После се качих в един трамвай. Много стар.

Имаше дупка на пода и виждах земята. Казах на брат ми да слезем да изчакаме друг, че този е развален. А брат ми, който беше тук от 6 месеца, ми вика, че тука всички са такива. Казах на родителите си, че искам да се махна от България. 6 месеца не излизах навън. После реших, че това ще е мястото, въпреки че жените работят, мъже няма и всичко е старо и счупено. Запознах се с хора. Започнах да уча езика. И аз, и родителите ми сме научили българския език от улицата, телевизията и вестниците.

- Гледате ли новините и следите ли това, което се случва между Израел и Палестина?

- Гледам новините редовно и плача. Тези проблеми са от години и е жестоко това, което се случва. Това, което ми прави впечатление не само във вашите новини, а и в тези от други европейски държави, е, че когато има загинали от Израел, картинката е страшна, а когато загинат в Палестина, се съобщават само бройки.

Страховити кадри от Израел и просто разрушени сгради от Палестина. Когато си пуснете телевизия Ал Джазира, ще видите колко е страшно - ранени деца, убити бебета, жени. Това не се показва от вашите телевизии. Другото, което ми направи впечатление, беше един евреин, който беше в едно телевизионно шоу.

Той каза, че тези хора там се опасват с бомби и отиват да се взривяват в Израел, защото някакъв ходжа им обещал 50 жени след смъртта. Това не е така. Нека го докажат. Тези хора са там, защото пред очите им е бил убит или брат, или сестра, или родител.

- Според вас как може да се разреши този проблем и да се сложи край на стотиците жертви на тази война?

- Най-добрият вариант и решение е земята да се раздели на две. Половината за нас, другата половина за тях. Никой обаче не трябва да прекрачва правилата.

- Какво са ви разказвали родителите за Палестина?

- Война! Това са историите им. Майка ми е разказвала как, когато е била дете и е ходила на училище, са откривали въздушен огън срещу децата. Разказвали са ми как през нощта някой идва, чука на вратата ти и ако има младо момче, го взимат. Родителите го търсят с години, докато това момче не се върне някой ден от затвора. Арестували са ги, само защото са млади. Сега вече се страхуват не само от младите, а и от децата.

- Бихте ли отишли да видите роднините си в Палестина?

- Не. Аз имам семейство, дете. Виждаме се с роднините през няколко години на различни места по света. Чуваме се по телефона. В интерес на истината вътрешно ми се иска да отида. Аз много пътувам и когато се върна от някъде в България, тук ми мирише на България. Би ми се искало така да усетя как мирише в Палестина.

Страх ме е! Ако отида, може да не ме пуснат да се върна. Сега един братовчед е при мен. Той беше в строителния бизнес в Палестина, но нямаше работа. Замина да работи в Африка, но реши да се прибере и няма кой да му даде виза. При мен е от няколко месеца. Не се е виждал със семейството си от 2 години, а има 5 дъщери там. Чуват се по телефона и плачат. Тежко им е!

- Вашият син знае ли за тези неща, които се случват в Палестина?

- Знае. Гледа новините и се интересува. Пита ме защо тези деца умират и кой ги убива. Веднъж го видях и той да плаче пред телевизора. Аз се опитвам да му обясня, че хората там са като Христо Ботев, който учите в училище. Защитават земята си. Сега детето, когато види във филм по телевизията някой хванат или някой, когото бият или нападат, ми казва: "Виж татко бият един палестинец." Аз му обяснявам, че не всеки, който яде бой, е палестинец. Синът ми е българин, но знае какъв е баща му. Той и съпругата ми говорят перфектно и български, и арабски. Давам му да учи и християнската религия, и исляма и сам да реши коя от двете религии да проповядва.

- Ако някога ситуацията в Палестина се успокои, бихте ли отишли там?

- Бих отишъл на гости, но никога не бих живял там.

Няма коментари:

Публикуване на коментар


Апелативният съд обяви за главен мюфтия Мустафа Алиш Хаджи - 20 април 2011 г.

Web Portal Turkey


СОДУ "Нювваб" гр. Шумен

Последователи