Пратеникът на Аллах е окачествил дните през Байрама като: "Дни за храна, вода и споменаване на Аллах." (Ebu Davud, Savm, 49; Tirmizi, Savm, 59.) Разбира се, че консумираната храна по време на празнуването трябва да е в рамките на халала (позволено). Говеенето по време на Байрама е харам (забранено). С примера си Пратеникът на Аллах е показал, че дните през Байрама са отредени за празнуване. По време на Байрама са позволени забавленията и увеселенията в рамките на одобряваното. Пророкът Мухаммед, Аллах да го благослови и с мир да го дари, е пояснил религиозното значение на Байрама, като е изтъкнал, че този ден трябва да започне с отслужването на молитвата намаз, а в друг хадис е казал, че дните през Байрама са отредени за споменаване на Аллах. Някои ислямски богослови отбелязват, че изразяването на радостта по време на Байрама е част от религиозната традиция. Но не трябва да се забравя, че дори и в забавленията ислямът е предвидил ползи. Ислямът не одобрява празното прекарване на време. Но това не означава, че религията отрича почивката. Почивката и отдихът обаче не може да минават само в забавление и увеселение. Предварителната подготовка за Байрама, вземането на абдеста гусл, намазването с приятни аромати, даването на милостинята фитр на нуждаещите се преди молитвата и изричането на възхваляващите слова текбир, отивайки на празничната молитва, са от одобряваните деяния. Създаването на нови приятелства, посещаването на приятелите, сдобряването с хората, които са ни обидени, посещаването на родителите и роднините, за да се вземе благословията им, посещаването на самотните, правенето на дарения за благотворителните институции, споменаването на Аллах са сред най-добрите постъпки в дните през Байрама. Според нас истинското разбиране за Байрама е той да бъде осмислен и оценен в най-широкия му смисъл. В личностен план за нас истинският Байрам е да живеем в спокойствие и да бъдем в служба на религията, в резултат на което да спечелим щастие и в отвъдното. От гледна точка на семейството и нацията истинският Байрам е налице, когато всеки се стреми към благополучието на своето семейство, съответно и на нацията, понеже семейството е ядрото на нацията. Що се отнася до нашето поколение, за нас ще бъде истински празник, когато видим, че младите поколения се възпитават в дух на обич и любов, осъзнават отговорностите си и разсъждават правилно. Когато всеки се издигне на такова равнище, че да изрича: "Истинският Байрам е тогава, когато Всевишният ни прости и бъдем пречистени от греховете." В противен случай не е възможно Байрамът да се празнува истински, когато е налице състоянието на братята ни по религия. Както изтъква и Пратеникът на Аллах, мюсюлманите трябва да са като отделните части на едно тяло. Те трябва да се молят за останалите си братя, прекарвайки безсънни нощи и изпитвайки съчувствие. Това ще стане възможно тогава, когато всички мюсюлмани започнат да вярват в тези истини. |
Няма коментари:
Публикуване на коментар