Kur’an-ı kerim (sesli ve yazılı)

Тhe voice of minaret

Тhe voice of minaret
Тhe voice of minaret
AL JAZEERA TV,ONLINE HERE !!!

evet

Minaret news,BG

Тhe voice of minaret

Тhe voice of minaret
Тhe voice of minaret

вторник, май 05, 2009

Време сватбарско в Рибново

Замрелият гурбет и секналото строителство напълниха селата с безработни мъже

Кръстопътят на помаците

Политиците са по-голяма напаст и от немотията, твърдят родопчани



Минарето на джамията в Доспат се извисява между къщите
Руслан Йорданов

Когато есента в Рибново се изниже, знае се, че е дошло време сватбарско. Цяло лято местните нижат тютюн, берат гъби и билки из Балкана, а след това преживяват от венчавка до венчавка. Фотографиите с писана булка от родопското село неведнъж и дваж са обиколили Ройтерс, Франс прес, ДПА. В уречения ден на тайно място жените от селото рисуват лицето на невестата с твърд бял крем, пайети, сърчица и устни. Тя пристъпя на мегдана с огледало в ръце и затворени очи. Цялото село гледа нея, а тя гледа себе си. Над баирите два дни не спира думкането на тъпаните и виенето на зурните. Вечерта ходжата венчава младите, а сутринта селото се събира на "Честито". "Във всяко кьошенце - по едно детенце!", пожелават жените.
В този красив и беден край много от хората изкарват хляба си с бране на мечо грозде, манатарки, черни и бели боровинки. Все още за основен поминък минава тютюнджийството. Много от мъжете работят като строители по Черноморието, Банско и останалите планински курорти. Заради икономическата криза през последните месеци обаче и дюлгерството замира. А при липсата на инвестиции гурбетът си остава единственият начин да вържеш двата края.
Населеното с българи мюсюлмани село благодарение на лидера на РСЗ Яне Янев се прочу като гнездо на фундаменталисти и преден пост на "пълзящата ислямизация". Показният арест на кмета на община Гърмен Ахмед Башев и местния учител Мурат Бошнак и отвеждането им в ДАНС чопли незатворени рани. В Западните Родопи още са живи спомените от насилствените преименувания на помаците през 70-те и 80-те. Прегърбените старци могат да върнат кошмарния сериал от "възродителни процеси" до 1912 г.
"Ние сме прости хора - земеделци, строители, говедари и овчари, при нас терористи няма. Другото е, че сме силно религиозни - най ни е страх, че ако предадем вярата си, ще горим в ада", каза ми веднъж дядо Халил от велинградското с. Аврамово. Той отбелязва, че в селото всеки ходи облечен както си иска - комшийката му много вярва и затова си крие косите. Носи традиционните кърпа, престилка и шалвари. Внучката му пък е студентка в София и ходи с къса коса и гологлава. Честа гледка в Родопите е село, пълно със забулени жени, докато в съседното младите мюсюлманки шетат с потничета и къси панталонки.
"Досега мислехме, че няма по-лошо от немотията, но политиката се оказа още по-страшна", подмятат възрастни помаци след екшъна в Рибново.
Те помнят комунизма със смесени чувства. "Имаше работа за всеки, имаше и куп пари. Тогава обаче на мъжете забраняваха да ходят с такета, а на жените ни дърпаха кърпите от главите, когато се качвахме в междуселския рейс", обясни възрастната шивачка Хатидже. Помаците от този край ревностно пазят вярата си. В Света Петка срещнах 84-годишен пенсиониран строител, който два пъти е ходил на поклонение в ислямските светини Мека и Медина. В Саудитска Арабия той се шашнал, като разбрал, че родопското село е добре известно на арабите. "На пазара в Мека случайно попаднах на човек, който е минал оттук и е чел молитва в джамията в Света Петка", разказва Ибрахим.
Цял живот той е работил като строител, а откакто се е пенсионирал, е съградил над 40 чешми в планината - да утоляват жаждата на морни пътници. Хаджията твърди, че в отделните мюсюлмански страни има различни нюанси в проповедите и молитвите. "Тук редовно пристигат проповедници, но винаги се регистрират в МВР и в Главното мюфтийство - разказаха патрулиращите в Света Петка полицаи. - Тук, в селото, живеят и четирима араби, женени за българки. Внимателно ги наблюдаваме, но те не създават абсолютно никакви проблеми." Преди пет години пристигнала делегация от пакистански имами с английски паспорти и понеже забравили да се регистрират, любезно ги придружили до РПУ-то. "Вярно е, донесоха ни Коран на английски език", спомня си ходжата на Света Петка Али Джийхан. Но тъй като не знаел езика, подарил го на внука си.

Няма коментари:

Публикуване на коментар


Апелативният съд обяви за главен мюфтия Мустафа Алиш Хаджи - 20 април 2011 г.

Web Portal Turkey


СОДУ "Нювваб" гр. Шумен

Последователи