Kur’an-ı kerim (sesli ve yazılı)

Тhe voice of minaret

Тhe voice of minaret
Тhe voice of minaret
AL JAZEERA TV,ONLINE HERE !!!

evet

Minaret news,BG

Тhe voice of minaret

Тhe voice of minaret
Тhe voice of minaret

понеделник, декември 01, 2008

Просветителите на Средновековието

Докато в света царяло невежество и липса на интерес към науката по време на Средновековието, развитието и разпространението на ислямската цивилизация за кратко време тласнало мюсюлманите към научна дейност. Така астрономията, математиката, философията, дори географията стигнали до нови етапи от развитието си.
Най-известният западен владетел в периода 742 г.-814 г. от н.е. Карл Велики положил много усилия за намаляването на високата неграмотност и фанатизъм, въпреки че самият той не владеел достатъчно добре четмо и писмо, но не постигнал успех. В Източната Римска империя с център Константинопол положението също не било по-блестящо. Все още се изучавали трудовете на Аристотел, произведенията от Античността не се подлагали на преосмисляне. Между другото легендарният будилник с изкусна изработка, изпратен като дар на Карл Велики от покровителя на науката, техниката и литературата Харун ар-Рашид (763-809), е исторически факт, който заслужава да се отбележи.

Докато в света царяло невежество и липса на интерес към науката, развитието и разпространението на ислямската цивилизация за кратко време тласнало мюсюлманите към научна дейност. Така астрономията, математиката, философията, дори географията стигнали до нови етапи от развитието си.

Ал-Мемун (786-833) основал обсерватория и библиотека в Багдад, която нарекъл Бейт ал-Хикма (Дом на мъдростта). В нея екип от учени провеждали изчисления върху елиптичната орбита около Слънцето. Изготвени били графики за движението на планетите, начертана била голяма карта на света. По същото време е изчислена дължината на меридиана. Според тези изчисления един градус е равен на 123 300 м. Тази стойност надхвърля само с 2360 м утвърдената днес. Грешката в отклонението е около два процента.

Възгледите и откритията на двама изтъкнати мюсюлмански учени, живели през 800-те години, съответстват напълно на модерното разбиране за физика в двадесети век. В един от трудовете си роденият в Куфе ал-Кинди описва, че телата, времето, движението и пространството не възникват едно след друго, а притежават еднаква същност и са сътворени едновременно, времето и движението също имат край, както телата, и прави опит да обясни необходимостта от Създател, който е неподвластен на тези закономерности, а сам властва над всичко. Онова, което е накарало ал-Кинди да се занимава с всички науки от физика до философия, е тълкуването на кораничните знамения.

Преди около 1160 години в медресето в Харран, основано по времето на Абасидите, където учели ученици от различни страни, физикът и химикът Джабир ибн Хайян в лекция по физика изтъкнал: "Материята е сгъстена енергия. Затова твърдението на гръцките физици, че материята се разделя до най-малката частица, която според тях е неделима, и че масата е изградена от тези безброй частици, е погрешно. Тази частица, която те наричат атом, също се дели и от нея се получава енергия. Дано да не звучи като отъждествяване, но тя е толкова силна, че е нещо като мощта на Аллах и едно такова атомно делене, не дай Боже, е възможно да унищожи град като Багдад."

Ученият от тюркски произход Джабир ибн Хайян, когото можем да наречем първия основоположник на модерната атомна теория, прозрял кораничната истина, според която "и най-малката частица съдържа по-малка". Той преподавал математика, астрономия, физика, химия и естествени науки в медресето в Харран. В медресето идвали мнозина ученици от Изток и от Запад. Харун ар-Рашид оценил дълбоките знания на Джабир и му дал титлата Реису'л-Мюдеррисин (ректор). Джабир е написал осемстотин двайсет и шест трактата, петстотин от които са теоретични, в областта на приложната физика, химията, астрономията, философията и историята на религиите. Сто и дванайсет от трудовете му са посветени на приложната физика, седемдесет - на теоретичната химия, сто и четиринайсет - на физичните и химичните свойства на металите и на необяснимите сили.

Джабир уточнил, че превръщането на едни метали в други би било възможно, ако атомните им свойства бъдат променени чрез физични закони. Той обяснил, че в резултат на контролирано разделяне и промяна в структурата на атомите, от които са изградени телата, металите може да се превърнат от едно в друго, например среброто може да се превърне в злато.

Джабир е открил и законите на оптиката, които са валидни и днес, и създал теория за лещите. Показал е способите за възползване от слънчевата енергия чрез конвексни огледала. Джабир, който е признат от западните учени за един от дванайсетте световни гении, е основател и на алгебрата.

А Омар Хайям от Нишабур (?-1123) е поет, съдия, философ и учен. За него се твърди, че бил против религията. Но рубаите (четиристишия), сочени като доказателство в това отношение, са измислени. Броят на рубаите, написани от него, не надвишава четирийсет. В нито едно от четиристишията му обаче не се срещат богохулствени думи. Хайям намерил формули за извличане на квадратни и кубични корени и обяснил решението на някои видове кубични уравнения в трактат от 52 страници. Използвайки метода за решаване на кубични уравнения, чрез пресичане на парабола с окръжност, той решил алгебрични задачи с геометрични методи и така направил първата крачка към създаването на алгебричната геометрия, която е един от клоновете на математиката. Както се вижда, Хайям е положил основите на аналитичната геометрия 500 г. преди Декарт и я подредил в систематичен ред. Хайям критикувал теорията за пропорциите на Евклид и обяснил съразмерността на две пропорции с равенствата на обратните теореми на две непрекъснати (верижни) дроби, изразяващи съответните пропорции. Тази теория на Хайям е важна с това, че е предложена за пръв път. Новите определения на Хайям били разширени от тюркския математик Насируддин ат-Туси и преминали в западните страни след него. Хайям има научни трудове и по астрономия.

Владетелите учени

Историята е била свидетелка на мнозина крале, императори и хагани, които изпитвали интерес към науката и давали преимущество на научното развитие. Но в миналото е известен само един хаган, който лично се е занимавал с научна дейност. Великият тюркски астроном Улуг Бей (1394-1449) бил хаган (владетел). Вторият по големина звезден каталог, след труда по астрономия Алмагест на Птоломей, е каталогът Зидж на Улуг Бей. В този ценен труд са посочени координатите на 1018 звезди. Въпреки че е завършен през 1437 г., каталогът стигнал до Европа чак сто години по-късно. Изтъква се, че трудът на Улуг Бей е най-добрият сред каталозите, съставени до 17-и век. Заедно с учителя им Кадъзаде Руми (сравняван с Платон от съвременниците си) и Ияседдин Джемшид те основали голяма обсерватория в Самарканд, благодарение на която градът се превърнал в научно средище в онова време. От тази обсерватория се наблюдавали планетите Меркурий, Венера, Марс, Юпитер, Сатурн и Уран, както и Слънцето и Луната, и се правели точни изчисления. Болниците, построени в Турция през 13-и век, били две дузини. От друга страна, в теккетата (дервишки обители) се полагали грижи за душевното здраве на хората и се търсели начини за лекуването на психично болните в рамките на възможното. През 15-и век султан Мехмед Завоевателя (1431-1481) включил в учебната програма на основания от него в 1453 г. Истанбулски университет дисциплини като геометрия и медицина, които дотогава не били систематизирани, но белязали важно развитие. По онова време изследванията по астрономия получили нов тласък. Али Кушчу, който бил възпитан при Улуг Бей и работил заедно с него, напуснал Самарканд след убийството му и се настанил в Истанбул по покана на султан Мехмед Завоевателя. Оттогава той станал един от придворните учени на султана. Али Кушчу написал нови трудове с редица поправки и нововъведения.

"заман",01 December 2008, Monday

Няма коментари:

Публикуване на коментар


Апелативният съд обяви за главен мюфтия Мустафа Алиш Хаджи - 20 април 2011 г.

Web Portal Turkey


СОДУ "Нювваб" гр. Шумен

Последователи