Ислямът се разраства най-бързо от всички религии в страните от Северна Европа, смятат социолозите от Европейския статистически институт, цитирани от БТА.
От година на година паството на традиционната за Скандинавия лютеранска църква намалява все повече, а междувременно последователите на Пророка в тези страни станаха повече от един милион.
Някои британци посрещнаха с възмущение, а други - с присмех думите на Кентърбърийския архиепископ, че нямало да е зле Обединеното кралство да включи в законодателството си елементи от шериата, тоест от мюсюлманските религиозни закони. Идеи от този род обаче отдавна не будят смях у датчани, шведи и финландци - ислямската общност в страните им се е разраснала дотолкова и е добила тъй силно влияние, че много обществени институции без никакви дискусии полагат усилия да се приспособят към новите условия. Местната полиция, общественият транспорт и дори въоръжените сили са разработили за своите служители мюсюлмани специални униформи, които включват чалми за мъжете и непрозрачни забрадки "хиджаб" за жените. Свинско месо вече не фигурира в менютата разкладки на войниците и учениците (за всеки случай - като обща мярка, нали няма да е политически коректно в столовете да се правят отделни зали за последователите на Мохамед).
В редица датски общини пък ислямските празници са официален повод за мохамеданите да не се явят на работа или на занятия в съответното учебно заведение. Няколко обществени организации в Швеция предложиха курс за подготовка на имами да бъде включен в програмата на държавните университети. Днешното законодателство на страната обаче надали ще позволи подобно нещо, а и самите мюсюлмани не биха подкрепили инициативата. Защото шведската система за финансиране на висшето образование предвижда студентите да получават от държавата дългосрочни кредити с ниска лихва, а ислямът забранява лихварството в каквато и да било форма. Ако обаче обществените организации, предложили държавните вузове да подготвят шведски имами, изведнъж намерят достатъчно пари за стипендии, напълно е възможно идеята им да се превърне в живо дело. А средства най-вероятно няма да липсват - над десет международни ислямски фондации вече заявиха, че са готови да подкрепят подобна инициатива. Дори в самата ислямска общност в скандинавските страни се пораждат конфликти - "викингите" кореняци, станали мюсюлмани, често пъти не могат тутакси да се отърсят от презрението към своите братя по вяра, дошли от Иран, Пакистан, от различни арабски и африкански страни. Макар и приели исляма, те все още повтарят разни класически реплики, например "тия що не си стоят у тях". Значи, макар да се борят за ислямизация на страните си, смятат, че новите права все пак не са за всички мюсюлмани, а само за "белите".
dnes*dir*bg,25 февруари 2008
Някои британци посрещнаха с възмущение, а други - с присмех думите на Кентърбърийския архиепископ, че нямало да е зле Обединеното кралство да включи в законодателството си елементи от шериата, тоест от мюсюлманските религиозни закони. Идеи от този род обаче отдавна не будят смях у датчани, шведи и финландци - ислямската общност в страните им се е разраснала дотолкова и е добила тъй силно влияние, че много обществени институции без никакви дискусии полагат усилия да се приспособят към новите условия. Местната полиция, общественият транспорт и дори въоръжените сили са разработили за своите служители мюсюлмани специални униформи, които включват чалми за мъжете и непрозрачни забрадки "хиджаб" за жените. Свинско месо вече не фигурира в менютата разкладки на войниците и учениците (за всеки случай - като обща мярка, нали няма да е политически коректно в столовете да се правят отделни зали за последователите на Мохамед).
В редица датски общини пък ислямските празници са официален повод за мохамеданите да не се явят на работа или на занятия в съответното учебно заведение. Няколко обществени организации в Швеция предложиха курс за подготовка на имами да бъде включен в програмата на държавните университети. Днешното законодателство на страната обаче надали ще позволи подобно нещо, а и самите мюсюлмани не биха подкрепили инициативата. Защото шведската система за финансиране на висшето образование предвижда студентите да получават от държавата дългосрочни кредити с ниска лихва, а ислямът забранява лихварството в каквато и да било форма. Ако обаче обществените организации, предложили държавните вузове да подготвят шведски имами, изведнъж намерят достатъчно пари за стипендии, напълно е възможно идеята им да се превърне в живо дело. А средства най-вероятно няма да липсват - над десет международни ислямски фондации вече заявиха, че са готови да подкрепят подобна инициатива. Дори в самата ислямска общност в скандинавските страни се пораждат конфликти - "викингите" кореняци, станали мюсюлмани, често пъти не могат тутакси да се отърсят от презрението към своите братя по вяра, дошли от Иран, Пакистан, от различни арабски и африкански страни. Макар и приели исляма, те все още повтарят разни класически реплики, например "тия що не си стоят у тях". Значи, макар да се борят за ислямизация на страните си, смятат, че новите права все пак не са за всички мюсюлмани, а само за "белите".
dnes*dir*bg,25 февруари 2008
Няма коментари:
Публикуване на коментар