Kur’an-ı kerim (sesli ve yazılı)

Тhe voice of minaret

Тhe voice of minaret
Тhe voice of minaret
AL JAZEERA TV,ONLINE HERE !!!

evet

Minaret news,BG

Тhe voice of minaret

Тhe voice of minaret
Тhe voice of minaret

събота, февруари 09, 2008

Къде са умерените мюсюлмани?

Мюсюлманин се моли на Рамазан байрам в Кашмир. Все повече хора се питат къде е бунтът на умерените мюсюлмани срещу терористичните актове на радикалните последователи на исляма. Снимка: Ройтерс

След всеки нов терористичен удар изниква един и същ въпрос. Къде е съпротивата на порядъчните мюсюлмани срещу престъплението, извършено в името на тяхната религия? Проблемът са радикалните мюсюлмани. Решението са умерените мюсюлмани, но те не смеят да надигнат глас.

След всеки терористичен удар обществото очаква мюсюлманските организации да се дистанцират и да осъдят направеното. Въпреки че те по правило реагират с прессъобщения като „ислям означава мир” или „тероризмът не може да бъде идентифициран с исляма”, у немюсюлманите често остава горчив привкус.

Днес терористите, също като умерените мюсюлмани, се позовават на Корана. Така че кой има право? И освен реакцията на функционерите от различни организации, къде е „бунтът на порядъчните мюсюлмани” срещу тези, които извършват престъпления в името на тяхната религия?

На умерените мюсюлмани по правило им приписват следните качества: подкрепа на демокрацията и на универсалните права на човека (включително равноправието и религиозната свобода), зачитане на плурализма, приемане на нерелигиозното законодателство и отхвърляне на тероризма и другите форми на нелегитимно насилие. Това означава също, че умерените мюсюлмани могат да бъдат строго религиозни. За разлика от радикалните, те не искат да наложат на съседите си шериата – ислямското право.

В държавите с преобладаващо мюсюлманско население като Египет, Иран или Судан умерени мюсюлмански интелектуалци губят живота си или са принуждавани да бягат в чужбина. Дори в относително либералната Индонезия радикалите се опитват да обезкуражат съперниците си със заплахи.

Тази тенденция се налага и в Германия. През ноември миналата година генералният секретар на Централния съвет на мюсюлманите в Германия Айман Мазиек беше заплашен от Глобален ислямистки медиен фронт. Близката до Ал Кайда група го обвини, че е „враг на исляма”, „приятел на евреите и на християните” и привърженик на „религията на демокрацията”.

Предимствата на радикалните мюсюлмани

Освен опитите за сплашване от подобен род, радикалите имат две други решаващи предимства. Първото е по отношение на финансите. Подкрепата от Саудитска Арабия за износа на радикалната уахабитска версия на исляма допринесе за растящо радикализиране на мюсюлманите в целия свят.

Членове на Мюсюлмански братя протестират срещу блокадата на ивицата Газа в Египет. Радикалните мюсюлмани разполагат както с много финансови средства, така и с изградена мрежа и достъп до медиите. Снимка: Ройтерс

Освен това години наред радикалните мюсюлмани градят международни мрежи и работят интензивно с медиите. Умерените мюсюлмани нямат нито съизмерима финансова подкрепа, нито функционираща мрежа. Затова малцинството на радикалните мюсюлмани взе думата със сила. Така се създава впечатлението, че може би зад радикалите стои и мълчаливото мнозинство.

И с примера на Централния съвет на мюсюлманите в Германия става ясно, че винаги възникват противоречия и трябва да се наблюдава внимателно. На уебсайта на организацията „Какво е ислямът” може да бъде прочетено: „Ислямът е всеобхващащ жизнен път, който се разпростира във всички области на човешкото съществуване…” И по-нататък: „Мюсюлманинът е този, който следва законите Божии при всички обстоятелства.” Къде тогава остава конституцията?

„Какво е ислямът” е създаден от члена на Централния съвет на мюсюлманите в Германия „Ислямски център Аахен”, който е основан през 1978 г. от сирийските Мюсюлмански братя – едно от ядрата на ислямизма. От години сайтът е наблюдаван от Службата за защита на конституцията. Мюсюлмански братя говорят и за демокрация като под това разбират консултации на управляващите с техните данъкоплатци, но не и цялата власт да произлиза от народа.

Затова министърът на вътрешните работи на Германия Шойбле трябваше да използва една ислямска конференция, за да разбере с кого наистина си има работа. За да се убеди, че медиите и правителствата могат да различават радикалните от умерените мюсюлмани, американският изследователски институт RAND Corporation разработи специален каталог - Building Moderate Muslim Networks. Той демонстрира как се изопачава разбирането за демокрацията, как често радикалните групи се крият зад умерени организации и колко е важно да се проследяват финансовите потоци.

Къде е тогава „бунтът на порядъчните мюсюлмани”? На най-разнообразните големи събития в цяла Германия от последните години той е потънал в същата летаргия, както и другият подобен „бунт на порядъчните” – реакцията на „порядъчните германци” на нападенията на неонацистите.

Проблемът са радикалните мюсюлмани, а умерените мюсюлмани са решението. Затова политиката, ако взема на сериозно борбата срещу ислямизма, трябва да знае с кого разговаря. Трябва да отдели и средства, за да може за в бъдеще да бъдат изслушвани по-внимателно правилните хора.



Няма коментари:

Публикуване на коментар


Апелативният съд обяви за главен мюфтия Мустафа Алиш Хаджи - 20 април 2011 г.

Web Portal Turkey


СОДУ "Нювваб" гр. Шумен

Последователи