Kur’an-ı kerim (sesli ve yazılı)

Тhe voice of minaret

Тhe voice of minaret
Тhe voice of minaret
AL JAZEERA TV,ONLINE HERE !!!

evet

Minaret news,BG

Тhe voice of minaret

Тhe voice of minaret
Тhe voice of minaret

вторник, ноември 02, 2010

"Родина" се нарича културно-просветната организация на българите-мохамедани

Дружба "Родина" отново буди

(Бележка:* Има обвинения, че организацията за културно-просветно издигане на българите мюсюлмани се превръща в инструмент на държавната власт за асимилиране на помаците.)

01.11.2010

"Родина" се нарича културно-просветната организация на българите-мохамедани, основана в далечната 1937 година в Смолян. Целите й са да работи за сближаване на българите-мохамедани и българите-християни. След 1947 година организацията престава да съществува, а нейните учредители са обявени за фашисти. Преди една година, точно в Деня на будителите, Дружба "Родина" е възстановена, а нейните нови последователи днес припомнят за родолюбивите й цели.

Основателят на организацията Камен Боляров е българо-мохамеданин. Той кръщава дъщеря си Венета, а негови съмишленици българо-мохамедани приемат български имена и тръгват по селата в Родопите. Започват битка за сваляне на фесове и фереджета. Наричат ги закъснелите възрожденци. В периода 1941-1944 година 80 хиляди българо-мохамедани приемат български имена, но остават мюсюлмани по вероизповедание.

Петко Колев - секретар на Дружба "Родина": "Тези мъже - една шепа, са осъзнават като българи. Пишат един призив: "Братя и сестри българи-християни, не ни наричайте помаци-ахряни. Това ни обижда. Наричайте ни българи-мохамедани - искаме да сме с вас."

В историята и политиката се губят заблудите за произхода на българите-мохамедани. До днес никой не разбра защо преди 70 години нашите мюсюлмани се отказват от фесове и фереджета. И в учебниците не го пише.

Това сега прави Дружба "Родина". "Родина", защото наследената омраза от дните на Османската империя трябва да бъде преодоляна, каза акад. Георги Марков, както и раната на Възродителния процес.

Акад. Георги Марков: "Недопустимо е в Република България насила да се турчеят хора и така да ги записват по селата. Тези 21 години вече много дойде на нашите изпатили сънародници, защото те са много изпатили и християнската общност трябва да им помогне."

Валя Балканска: "Забулиха се млади момичета с тия сумички, с които ги подлъгват. Ние трябва да им казваме, че е до едно време, то ще отмине - както водата изтича и те пак ще останат на българската чиста плодородна земя."

Целта на организацията е хората от смесените райони да се чувстват българи, независимо от религията си.

Автор:Весела Петрова

Българска национална телевизия / Минаре България

Още:

Дружба Родина

от Уикипедия,свободната енциклопедия

Дружба "Родина", пълно име Българомохамеданска културно-просветна и благотворителна дружба "Родина", е противоречиво движение през 1937 - 1947 г. с активното участие на част от мюсюлманите в България, главно в Среднородопието за приобщаване към българската нация. Грубата намеса на българската държава в неговата дейност по време на Втората световна война и след 9 септември 1944 г. унищожава просветните и културни постижения на движението.
Съдържание

* 1 История
o 1.1 Предистория
o 1.2 Основаване
o 1.3 До Втората световна война
o 1.4 През Втората световна война
o 1.5 След 9 септември
* 2 Източници
* 3 Критика
* 4 Допълнителна литература
* 5 Бележки

История
Предистория

През 1930-те години в Родопския край живеят около 100 хиляди българи-мюсюлмани, изолирани в своя социално-икономическа общност, сравнително изостанали в икономическо, просветно и културно отношение.
Основаване [редактиране]

С назначаването на Петър Маринов за архиерейски наместник в средищния град Смолян, той се свързва с прогресивно-мислещи българи-мюсюлмани и заедно създават културно-просветна дружба "Родина". Тя е създадена в Смолян на 3 май 1937 г. по инициатива на Ариф Бейски - син на местния първенец Юсеин Бейски. Нейни членове стават 20 българи мохамедани и двама християни - Петър Маринов и учителят Г. Петров. Петър Маринов е определен за секретар на дружбата. Характерът на организацията е културно-просветен и благотворителен, целта ѝ в приетия устав е: "Да работим за взаимното опознаване, сближение и подпомагане между българите мохамедани и българите християни в Родопската област; да събужда и развива народностното чувство у българите от мохамеданско вероизповедание; да съдейства за стопанското и икономическото издигане на Родопския край". Членове на "Родина" са хора с различни професии и социално положение - селяни, занаятчии, учители, мюсюлмански духовници, търговци и земепритежатели. Политическите пристрастия на родинци са различни и не влияят на дейността им в дружбите; мюсюлманската им вяра е неприкосновена. Основателите работят със знанието, че движението им е продължение на българското Възраждане отпреди 1878 г.

Организацията е подпомагана от известни родопчани като д-р Георги Чичовски - родопски общественик, Христо Караманджуков - редактор на сп. "Родопа", Атанас Каишев - родопчанин, народен представител, и др. Държавното управление на местно и на централно ниво не подпомага дейността на дружбата. Едва през 1943 г. е приет закон за промяна на турско-арабските имена с български.
До Втората световна война [редактиране]

Скоро след създаването на организацията е взето решение за отделяне на помашката мюсюлманска общност от главното в отделно мюфтийство с център гр. Смолян и е поставено в услуга на дружбата, като за имами се назначават само членове на дружбата. Коранът е преведен на български език, който се въвежда при богослужението в молитвените храмове (по подобие на Босна, където също се използва родния език). Свободните места в българската администрация също се предоставят само на родинци, неродинците постоянно биват премахвани от държавния апарат. По-късно за получаване на каквато и да е било работа, също е било нужно членство. Това става причина за численото нарастване на организацията[1].

За 2-3 години дружби "Родина" се създават в около 40 села в Смолянско, в Златоград, Мадан, Рудозем, Ардинско, Неврокопско и Пещерско. Но организацията отвъд централните Родопи е слаба, като в села като Дебрен, Долен, Сатовча и други, нейни членове са само християни - предимно учители.[1]

Първите прояви на дружбите са културни и благотворителни - българомохамедански вечернки, театрални представления, ограмотителни курсове, курсове по готварство, взаимни гостувания между дружбите, екскурзии до Пловдив и София, подпомагане на заболели членове и на даровити деца. На вечеринките се представят пиеси от бита на местните българи-мюсюлмани, както и опити за борба с отживелиците. Секретарят П. Маринов написва близо 20 пиеси, които се играят от българи-мюсюлмани самодейци. Издава се сборник "Родина" в който се публикуват интересни етнографски, диалектоложки, фолклорни материали. Специално внимание се обръща за премахването на външните белези на турската принадлежност в облеклото - фесове и чалми за мъжете и шалвари, фереджета и мехтените при жените българомохамеданки, и заменянето им с шапки и забрадки. Първоначално това става доброволно, но поради малкия брой на „разбулените“, по-късно се прибягва и до насилствени мерки.[1] Немалък брой младежи българомохамедани са насърчени да продължат обучението си в български прогимназии, гимназии и висши училища. Въпреки съпротивата на някои местни имами, постепенно в мохамеданските училища са въведени българският език и писменост. От 1939 г. по идея на родинци, клетвата на войниците българомохамедани се произнася на български език. Постижение на "Родина" е и издаването на сборник "Родина" (кн. 1-4, 1939-1944) с уредник и редактор Петър Маринов и материали, изцяло посветени на "движение Родина". Българските държавни институции по различни направления започват да подпомагат материално и морално движението.

През Втората световна война

След влизането на България във Втората световна война (1941) и установяването на българско управление в Македония и Беломорието членове на "Родина" стават инициатори за смяна на имената на българите мохамедани от турско-арабски на български. Акцията е за доброволна смяна на името като символ на съзнателно приобщаване към българската нация. През юли 1942 г. в Народното събрание е гласуван Закон за изменение и допълнение Закона за лицата. За трите военни години (1942 - 1944), при пълно включване на гражданските и релегиозни институции на българската държава, около 90 хиляди българомохамедани от Родопите подават заявление за смяна на имената си. На много места доброволността е заменена с груба принуда от страна на държавата. Независимо от това, оказаният натиск отблъсква българомохамеданското население на членовете на дружба "Родина" като инициатори на акцията.

След 9 септември

След 09 септември 1944 г. дружбата е обявена за "фашистка" организация, а П. Маринов, имамът Светослав Духовников и др. са изправени пред Народен съд в Асеновград. На него български мюсюлман от с. Кошница, Смолянско свидетелства как П. Маринов работел да кара децата на помаците да ходят на училище и т.н. Народният съд оправдава родинци, но на П. Маринов му е забранено да посещава Родопите и т.н. Местният смолянски родински водач Камен Боляров, който е мюфтия в гр. Ксанти, после работи в органите на МВР и накрая е осъден и убит като враг на народа. Разбира се, отделни членове на дружбата са стигали до крайности и с насилие са въвеждали новостите, като премахване на старото облекло например. Но това не може да промени облика на дружба Родина, създадена от смолянски ентусиасти българи-мюсюлмани с участието на П. Маринов.

След 9 септември 1944 г. завоеванията на движението в културен и просветителски план са унищожени. Първоначално новата власт не се интересува от 'Родина", но постепенно негативното отношение се проявява: друвбите са обявени за "фашистки", защото били в услуга на "фашистката власт"; възстановено е носенето на фесовете, чалмите и фереджетата, архивът на Дружба "Родина" е иззет, а активните членове са подложени на тормоз и гонения, някои а изпратени в лагери. От 1945 г. започва и постепенният процес на връщане на турско-арабските имена на българомохамедани. Официалното решение за закриване на дружбите "Родина" е взето на Конференцията по българо-мохамеданския въпрос, свикана от Дирекцията по вероизповеданията на 16 и 17 август 1947 г. в София.
Източници [редактиране]

Богата информация за работата на дружбата може да се открие на страниците на сборник "Родина, ч. 1, 2, 3, 4 (1940-1944 г), на сп. "Родопа" от същия период, както и в публикуваните спомени на Петър Маринов от поредицата "Някога...", т. 3, , Пловдив, 2008 г., на сборника "Д-р Георги Чичовски. Спомени, писма, документи, библиография и др." Пловдив, 2008 г. и др. В архивния фонд на родоповеда Петър Маринов, съхраняван в ДА гр. Пловдив (Ф№ 959К) се съхраняват множество документи за дружба Родина. Автори като Мехмед Дорсунски, [Хюсеин Мемишоглу]] и др. представят отделни факти за насилия от страна на дружба "Родина" над българи-мюсюлмани. Други като Алексей Кальонски, който е цитиран по-долу, също не се занимават с изследване на тоя период от родопсдката история. Той изследва юруците в Родопите, но мненията му по други въпроси са критикувани от чуждестранни изследователи (напр. Улрих Бюксеншютц. Малцинствената политика в България, С., 2000 г.). за отделяне на[1]

Критика

* Има обвинения, че организацията за културно-просветно издигане на българите мюсюлмани се превръща в инструмент на държавната власт за асимилиране на помаците. Изявени критици са главно местни комунистически деятели като Кирил Василев и Анастас Примовски.

Допълнителна литература

* Дружба "Родина".Спомени за бъдещето. / Авт.колектив.-Тангра-Тан НакРа Ик.-София.2009.
* "Родина" - организация на българите мюсюлмани в Родопите, Станчев, Петър, Дипломна работа в НГДЕК "Константин Кирил Философ", научен ръководител: д-р Даниел Вачков, София, 2008
* Мехмед, Хюсеин. Помаците от 1934 до 1939 г.; Помаците в периода от началото на Втората световна война до 1944 г.. // Помаците и торбешите в Мизия, Тракия и Македония (на български), [2007], с. 118-143.

Бележки

* Алманах на българските национални движения след Освобождението, 400-401 стр.
* Сборник Родина. Издание на Българомохамеданската културно-просветна и благотворителна дружба "Родина", гр. Смолян., кн. 1, (1937-1938),1939 г.; кн. 2 (1938-1939), 1940 г.; кн. 3, (1939-1940), 1941 г.; кн. 4, (1941-1942), 1944 г.
* Петър Ан. Маринов. Някога... Романизирана биография, кн. 3, Пловдив, 2008 г. 198 стр. (под редакцията на Александър Маринов)
* Петър Ан. Маринов. Апхивен фонд №959К. Инвентарни описи. Библиография. Пловдив, 2003 г. (Изд. Териториална дирекция "Държавен архив", гр. Пловдив).
* "Чепеларски будители. Д-р Георги Чичовски (1878 - 1946). Спомени, писма, документи, библиография и др. Пловдив, 2008 г. (съставител Александър Маринов).

1. ↑ а б в г Груев, Михаил и др. Възродителният процес. Мюсюлманските общности и комунистическият режим. София, Институт за изследване на близкото минало; Фондация „Отворено общество“; Сиела, [2008], с. 16-19. ISBN 978-954-280-291-4.

Инфо / Минаре България

Още и тук:

http://pomak.eu/bg

Няма коментари:

Публикуване на коментар


Апелативният съд обяви за главен мюфтия Мустафа Алиш Хаджи - 20 април 2011 г.

Web Portal Turkey


СОДУ "Нювваб" гр. Шумен

Последователи