Kur’an-ı kerim (sesli ve yazılı)

Тhe voice of minaret

Тhe voice of minaret
Тhe voice of minaret
AL JAZEERA TV,ONLINE HERE !!!

evet

Minaret news,BG

Тhe voice of minaret

Тhe voice of minaret
Тhe voice of minaret

сряда, октомври 06, 2010

Радикалният ислям в пресата през последните години (Справка, Агенция "Фокус")

Радикалният ислям в пресата през последните години (Справка, Агенция "Фокус")

06 октомври 2010

София. Радикалният ислям е коментирана тема в България през последните години - показа справка на Агенция "Фокус" в пресата от последните години. Централни и регионални вестници отразяват дейността на различни религиозни институти - във Велинградско, Смолянско и на други места. На няколко пъти са се намесвали и службите. Какво написа пресата в последните две години - "Фокус" представя кратък преглед по темата.

***
Радикален Съюз на мюсюлманите в България е създаден в условията на пълна тайнственост във велинградския 4-звезден хотел „Абир". Сбирката е била на 10 септември 2006 г. и за нея не знаел никой до последния момент. Собственикът на хотела Кодир Шабанов твърди пред местен вестник, че научил за учредяването в деня, когато 50-те мъже седнали в една от залите. Никой от ДПС в Пазарджишко дори не подозирал какво се подготвя. „Нямам никаква представа какво са правили, защото не са влизали във връзка с нас. Кои са и какво искат, ще се избистри във времето", каза вчера областният лидер на ДПС Ахмед Хаджийски.
Според изтекла след сбирката информация за председател на съюза е избран бившият районен мюфтия на София Али Хайредин. Той беше уволнен от поста след обвинения за злоупотреби. Името му се свързва и с изгонения от България през 2000 г. Ахмат Муса - представител на ислямската групировка „Мюсюлмански братя". Сред гостите на сбирката бил председателят на смолянското Обединение за ислямско развитие и култура Ариф Абдула. „За никакъв радикален ислям не може да става дума", каза вчера за „Труд" Хайредин. Основната цел на съюза била интеграцията на мюсюлманите в обществото.

***
През октомври 2006 г. в. „Политика” пише: Когато през 2000 г. обвиненият във връзки с радикалната ислямистка организация "Мюсюлмански братя" йордански гражданин Ахмад Муса бе екстрадиран от България, тогавашният софийски мюфтия Али Хайраддин горещо го защити. Хайраддин дори се изказа от името на институцията, като публично обяви, че " Главното мюфтийство е възмутено от действията на специалните служби към представителите на мюсюлманската общност". Обвиненията, отправени от Националната служба за сигурност (НСС) срещу Муса, бяха че е пропагандирал радикален ислям в Смолянския регион, като за целта е организирал семинари за младежи. Фондацията "Иршад", която Хайраддин и Мустафа Хаджи основават през 1991 г., се свързва с името на иранския гражданин Абдул Рахим Таха. През 1993 г. Тахае представител на саудитската радикална организация "Ал вакъф ал ислами" у нас и дори подписва договор за спонсорство и съвместна дейност с тогавашния главен мюфтия Фикри Сали. Няколко години по-късно Таха е екстрадиран от страната след сигнал за антидържавна дейност от НСС. Именно фондация "Иршад" през 1992 г. издава откъси от Корана, преведени от Мустафа Хаджи, които предизвикват скандал с пасажа: "Мюсюлмани, не смятайте за приятели евреите и християните. Те са приятели помежду си и който от вас ги смята за приятели, той е един от тях." През 2004 г. пък "Ал вакъф ал ислами", чиято дейност е забранена в няколко европейски страни заради утра ислямистките й възгледи, официално покани в Саудитска Арабия главния мюфтия от този период Фикри Сали, бившия зам.-министър на отбраната Мехмед Джафер, бившия държавен чиновник от Дирекцията по вероизповеданията Айруш Хаджъ, като сред поканените беше и Али Хайраддин. Тогава Хайраддин не се възползва от поканата заради визови проблеми, но обясни пред "Политика ", че ставало дума за религиозното посещение "ухра".
Самият председател на ОИРК Ариф Абдуллах твърди, че макар организацията даерегистри-рана преди две години, "ние сме познати с нашата дейност в района от 10-15 години".

***
Фундаменталистки фондации обучават по 40-50 родопски деца годишно в радикален ислям, съобщи лидерът на ВМРО Красимир Каракачанов на 8 октомври 2006 г. Според него през следващите години в Родопите ще има 200-300 мисионери, които ще проповядват радикален ислям, но мюфтийството и държавата не противодействали на това. Лидерът на ВМРО посочи, че има случаи, в които мисионери си купуват българско гражданство. Службите за сигурност наблюдавали тези процеси, но за сериозно противодействие трябвала политическа воля. Каракачанов ще внесе парламентарно питане към премиера Станишев ще има ли политика за противодействие на подобни организации.
фундаменталистите структури в арабския свят създават клонове в западния свят, възполвайки се от либералните закони там, каза воеводата. Те финансирали структури у нас под формата на фондации и обществени организации. Дейността им била незаконна, тъй като не били регистрирани в Дирекцията по вероизповедания. Насочвали се към българите мюсюлмани и циганите.

***
През ноември 2006 г. д-р Богдана Тодорова, научен сътрудник първа степен от Института по философски изследвания при БАН обявява, че мюсюлманската секта "Ахмадия", чиято цел е ислямизацията на Европа, действа в Симитли и Благоевград.
Тя се прикрива зад сдружение "Ахмедия", регистрирано от Благоевградския съд през 2005 г. Няколко роми и двама пакистанци има в управата на сдружението.
Ахмадийска мюсюлманска организация ­ Мюсюлмански "Джамаат Ахмадия" или Обществото на Ахмадия е създадена в Пакистан и според експерти антитерористи е религиозна терористична организация с ислямска насоченост. През осемдесетте години на миналия век тя е обвинена в извършването на над десет терористични акта в пакистанската столицата Исламабад. След което е забранена временно.
Дейността на организацията в България за момента се ограничава само на територията на Благоевград и Симитли.
Според специалисти "Джамаат Ахмадия "се представлява у нас от пакистанците с британски паспорти Зия Уддин Ахмад и Махмуд Ашраф. Статутът на двамата в България е на бежанци. Те са и в управата на сдружение "Ахмедия". В нея участват и Елвис Демиров от село Крупник, Иван Методиев, Емилия Ал. Филипова, Емилия П. Филипова. Водещата фигура обаче е ромът Емил Андреев Филипов, който е и управляващ организацията. Той представлява "Ахмадия" във всичките и превъплащения пред различни държавни институции.

***
През февруари 2007 г. бившият мюфтия на София Али Хайредин е арестуван при съвместна акция на Националната служба "Сигурност" и ГДБОП срещу четиричленна престъпна група, проповядваща радикален ислям, свещена война срещу "неверниците", промяна на конституционния ред в България с установяване на "халифат", "шериатска държава", както и религиозна омраза, полигамия и други принципи, противоречащи на основния ни закон и инкриминирани от Наказателния кодекс.
Хайредин, който е лидер на създадения през 2006 г. "Съюз на мюсюлманите в България" търси българи, които да приемат исляма. Антимафиотите разкриват и два уебсайта, в които задържаните двама мъже и две жени пропагандират идеите си.
В друг ислямистки уебсайт се пропагандира уахабизъм - идеологията на съвременния тероризъм и идейна основа на организацията "Ал Кайда".
В публикуваните текстове се проповядва радикална форма на джихад срещу всички, които не са приели исляма за своя вяра. Мюсюлманите в целия свят се призовават да подпомагат войната с неверниците чрез физическа сила, пари и оръжие.
Лидер на групата е 51-годишният Хайредин. Според полицията той е свързан с йорданския гражданин Ахмад Муса, който е експулсиран от страната ни през 2000 г. заради създаване на структура на ислямската радикална организация "Мюсюлмански братя".
Секретарят на Главното мюфтийство Хюсеин Хафъзов отрича мюфтийството да има отношения с създадения през 2006 г. "Съюз на мюсюлманите в България".

***
Коранът не възпитава в крайности, така кметът на община Якоруда Исмаил Цикалов коментира ареста на престъпна група, поддържала два интернет-сайта, проповядващи радикален ислямизъм и промяна на конституционния ред на България.
“Не приемам тези сайтове и идеите, които проповядват, като нещо нормално. Такива проявления трябва да попадат под ударите на закона”, категоричен бе Цикалов.

***
Акцията, при която бе задържана престъпна група, поддържала интернет-сайтове, проповядващи радикален ислямизъм и промяна на конституционния ред на България, предизвика множество коментари у нас. На дневен ред излезе въпросът - има ли радикални ислямисти в България? Отговорите са разнородни и противоречиви. Според депутата Павел Чернев в страната идва нов тип радикализъм, нямащ много общо с традиционния ислям, но според арабиста доц. Симеон Евстатиев ислямизмът няма сериозна почва в България. Същият отговор на въпроса дава и районният мюфтия в Гоце Делчев Айдън Мохамед. Той смята, че от години е доказано, че в България съществува “мирен етнически ред”.
Радикалният ислям е опасен по целия свят. Затова не бива да го подценяваме и в нашата страна, заяви историкът проф. Драгомир Драганов.

***
На 20 март 2007 г. е арестуван гражданинът на Сенегал Мансур Мохамед Диуф. Той пристига в България през 1980 г. и получава статут на политически бежанец.
Обвинението е, че Диуф бил събудил съмнения за терористична активност и изповядване на краен ислям. Той е заподозрян като опасен за националната сигурност и се иска експулсирането му.
На 28 юни 2007 г. Административният съд в София отменя мярката му за неотклонение. На 29 октомври Главното мюфтийство изпраща до Българския хелзинкски комитет официално писмо със следното съдържание:
„Главно мюфтийство на мюсюлманското изповедание в Република България е силно обезпокоено от продължаващото вече десет месеца задържане на бежанеца от Сенегал Мохамед Диуф. Той е под грижа в дома за временно настаняване в Бусманци и очаква съдът да реши дали да бъде изгонен от България. Познаваме Диуф като изпълнителен и спазващ принципно повелите на исляма мюсюлманин и поради това сме много загрижени, защото е известно, че ако бъде екстрадиран в родината си Сенегал, животът му ще е в опасност. Ние като ръководство на мюсюлманската общност искрено се надяваме на справедливо и хуманно решение, което няма да злепостави страната ни пред световната ислямска общност.
Заявяваме, че Мохамед Диуф е наш брат по религия, и нямаме информация, че изповядва убеждения, несъобразени с двата основни традиционни първоизточника: Свещеното писание - Корана, и светите предания - Суннета.
Призоваваме отговорните власти и съда да проявят снизхождение и милосърдие към бежанеца Диуф, като го оставят в България."
На 31 октомври 2007 г. Хелзинкският комитет пише до главния комисар Иван Драшков, че в случая с Диуф навярно е станало недоразумение, при което водените от него философски дискусии са изтълкувани погрешно от служителите на НСС.
"Разполагаме с категорични данни, че гражданинът на Сенегал Мансур Диуф проповядва в България радикален ислям в джамии и на други места в страната” заяви служител на Националната служба "Сигурност”. Има и сериозна информация за негови косвени връзки с международни терористични организации."

***
Не един и два пъти съм алармирал за опасност от възникване на групи, изповядващи нов тип радикален ислям, това заяви на 18 май 2007 г. независимият народен представител Павел Чернев. Според него е важно да се знае, че “това не е традиционният български ислям, който кротките хорица, които берат тютюн, изповядват”. По думите на Чернев този тип ислям е ислям от европейски тип. Това е ислямът на гетото на големия град.
“За съжаление се оказах много бърз пророк, защото едва преди месец повдигнах въпроса, а сега вече има разкрития на ислямска клетка”, каза депутатът. Според него това ще се разраства - “с идването на все повече емигранти от третия свят, с налагането ни на правила от Европейския съюз, които няма как да не спазим - като например изграждането на все повече молитвени домове и създаване на широки права на такива малцинства, ще се стигне до създаване на съобщество от емигранти, онеправдани и излъгани, които изповядват исляма”. Той допълни, че към този ислям ще се присъединят нашите онеправдани и излъгани - “инертната маса на циганското общество, инертната маса на тези, които не намират отговор на своите неоснователни претенции към обществото”.
Идва нов тип радикализъм, нямащ много общо с традиционния ислям, но стъпил на основата на Корана и проповядващ една нова теория на ислямския пролетариат. И трябва да очакваме това тук, не трябва да си затваряме очите, коментира Чернев.
На въпрос с какви мерки може да се противодейства на такива явления Чернев отговори: “Политиците трябва да прогледнат и да престанат да ругаят тези, които казват истината. Да престанат да ругаят нас, които сме радетелите на истинската свобода. Този тип ислямизъм ще доведе до диво, зловещо Средновековие, ако победи”. Депутатът каза още, че политиците трябва да разберат, че конвенционалните полицейски и военни средства не работят. Трябва да се изгради нов тип обществено-защитна система. И тази система ще има за свои “бели кръвни телца” именно така наречените националистически или крайно десни формации, като тази която сега възникна - “Свобода”, посочи Павел Чернев.

***
"Проповядват радикален ислям" е водещото заглавие във вестник „Знаме” на 23 май 2008 г. За проповядване на радикален ислям Държавната агенция „Национална сигурност" разследва ислямска благотворителна фондация, действаща във Велинградско. В сряда следобед на сайта на Министерския съвет бе публикувана информация, че ДАНС проверява дейността на столична фондация, която се явява „основен проводник на нетрадиционни за българските мюсюлмани духовни идеи". Седалището на сдружението, обявено в регистрацията в блок 25 на столичния квартал „Левски" обаче е необитаемо,славният офис е в Юндола, а организацията “просвещава” в исляма хора от велинградските и благоевградските махали.

****
На 17 септември 2008 г. социологическо проучване, направено от международната организация за защита на човешките права Jubilee Campaign показва, че зараждането на радикални ислямистки организации е най-малко възможно в страните от Югоизточна Европа.
В района на Албания, България, Македония и Косово подобна тенденция е малко възможна, сочи докладът. След падането на социализма през 1989 г., докогато религиозната пропаганда беше забранена, религиозни лица и мисионери от арабските страни пристигнаха в България, Косово и Македония, за да проповядват, някои от тях радикален ислям, но нямаха никакъв успех.
Според Елине де Хрот, експерт от организацията, зараждане на нови мюсюлмански фундаментални организации е почти невъзможна заради структурата на самите общества и традиции. Религиозните традиции на Балканите са либерални, затова лесно съжителстват различни етноси, както в България, където живеят и роми, мюсюлмани и помаци.
Фундаменталистите имат нужда от единство на вярващите, за да успеят, а на Балканите те са по-свободни и не толкова ангажирани с религиозния култ.

***
На 25 ноември 2008 г. лидерът на „Ред, законност и справедливост” Яне Янев съобщава, че има съмнения, че първите 500 хил. долара, които са преведени на главното мюфтийство за строежа на новия ислямски център в София идват от ислямски групировки. Това е заявено след среща с главния прокурор Борис Велчев.
Според Янев става въпрос за „спящи клетки в Родопите", свързани със строителството на джамии и дейността на джамийските настоятелства.
От „Ред законност и справедливост" предават на главния прокурор конкретни данни и цифри във връзка с бъдещия ислямски център.
Янев се надява Велчев да разпореди проверка.
Планира се Ислямският институт ще бъде разположен в кв. „Манастирски ливади".
С финансиране на международната организация „Ислямска конференция" там са закупени 27 дка. земя.

***
На 5 март 2009 г. председателят на „Ред, законност и справедливост” Яне Янев съобщава, че неговата партия ще поиска ДАНС да разследват финансовите потоци към джамийските настоятелства и незаконните училища по радикален ислям в Родопите. Също така ще бъдат отправени питания до образователния министър Даниел Вълчев. Първото е свързано с училището в село Рибново, където дириктор е Феим Иса, избран чрез фиктивен конкурс за директор, състезавайки се сам със себе си, въпреки че има и други кандидати, които според Янев са отстранени по недопустим начин. Янев цитира Феим Иса, според който джамията ще се надигне и няма да допусне друг, освен него да спечели конкурса за директорското място. Освен това Иса, е допуснал много закононарушения. Информацията на Янев е предоставена от учители, работещи в Рибново, които според депутата вече не издържат на натиска. Те правя оплаквания пред народни представители в присъствието на директора на ОДП Благоевград Константин Титянов. Учителите разказват за заплахите, които са им отправяни от Иса и от Мурад Бушнак, който е назначен според Янев незаконно за учител по ислям. Отоново според Яне Янев родители насила са принуждавани да попълват заявления, че децата им искат да изучават ислям.
По този повод Янев поставя срок от една седмица на министър Вълчев да уволни Феим Иса и Мурад Бушнак.
На второ място депутатът Янев съобщава за училището в Сатовча, където според него директорката Айша Ушева също е отявлен проповедник на радикалния ислям. Според народният представител Ушева се държи като ходжа, вместо като директор и самата тя дълго време е посещавала незаконното училище по радикален ислямизъм в село Сърница, община Велинград. Ушева назначава съпруга си Исмет Ушев докато е в отпуск, който е учител по религия.
Янев обобщава, че подобни случаи има и в други родопски училища, за които министър Вълчев ще бъде попитан. Той уточнява, че когато „Ред, законност и справедливост” говори публично, фактите са проверени и сигурни. Според него спроменатите райони са превърнати вече в истинския смисъл на думата в „спящи клетки” на ислямизма, проповядван от Саудитска Арабия.
Според Янев е недопустимо децата, които не са били следени да идват със забрадки на училище, да бъдат заставени да изпълняват ислямски порядки, които са чужди на българския бит, култура и самоопределение. Хората са потресени от факта, че там където никой не говори турски, учениците са карани да наизустяват фрази на арабски и да се обръщат към местния учител, както е в с. Рибново Мурад Бушнак със следния поздрав – селям алейкум, а вместо господине - ага.
Народният представител обяснява, че част от джамиите са превърнати в своеобразни училища за т.н. извънкласни форми на обучение, където младите ученички, чиито родители са привлечени с икономически бонуси, са обличани с носии, характерни на Саудитска Арабия и за най-ислямизираните райони на Турция.

***
На 10 март 2009 г. главният прокурор Борис Велчев заявява, че прокуратурата не е единственият орган в държавата, който да следи за екстремистки явления. Позицията е изразена по повод сигналите на депутата Яне Янев за случващото се в Рибново.
Проблемът с постоянното присъствие на радикални ислямски структури е достатъчно сериозен, заявява Велчев.
Според него има отговорни институции, чиято работа е именно да следят за подобни явления.
Образувано дело няма в прокуратурата.. Ако бъде сезирана, прокуратурата незабавно ще образува дело, категоричен е главният прокурор.

Забрадките в Смолян...

На 12 юли 2006 година областният мюфтия на Смолян и зам.-председател на Обединението за ислямско развитие и култура Селви Шакиров и помощник-директорът на икономическата гимназия в града Красимир Парушев не постигат съгласие дали в училището учениците може да носят фереджета. Същия ден Комисията за защита от дискриминация разглежда случая с двете ученички от гимназията Фатме Кехайова и Михаела Василева, които ходят на училище със забрадки и отказват да носят задължителните униформи. комисията ще се произнесе до две седмици. Момичетата настояват да им бъде позволено да носят фередже, защото в противен случай ще бъдат дискриминирани. Според тях това не противоречи на светския характер на българското училище. Преди време просветният министър Даниел Вълчев заявява, че образованието у нас е светско и дума не може да става за носенето на забрадки в училище.
Решена съм да се боря докрай за правата си – на никого не преча със забрадката си - тя е моят религиозен символ, както кръстчетата, които носят съучениците ми, заявява тогава в интервю за Дарик радио едно от момичетата - 17-годишната Михаела. Тя съобщава, че през 2003 г. след запитване до тогавашния министър на образованието е получила от МОН разрешение да посещава училище със забрадка.
На 7 август 2006 г. специализиран състав на Комисията за защита от дискриминация (КЗД) решава, че забраната да се носят забрадки в училищата, в които има утвърдена униформа, не представлява дискриминация.
В България жалбата до комисията за защита от дискриминация е подадена чрез Обединението за ислямско развитие и култура. В нея се твърди, че гимназията по икономика в Смолян е въвела задължителна униформа именно с цел да "изключи възможността ученички от ислямско вероизповедание да носят установеното от Корана задължително облекло". Наред с това се иска жените-мюсюлманки да получат право да се снимат забрадени и в личните си карти и паспорти. Случаят с двете момичета от смолянската гимназия по икономика, които ходят на училище в традиционно мюсюлманско облекло и отказват да носят задължителните униформи, може да доведе до изрична забрана на религиозните символи в класните стаи. Пред комисията за защита от дискриминация момичетата - Фатме и Михаела, настояват носенето на забрадка да бъде изрично позволено, защото обратното е дискриминация.

Европа и забрадките....

В Европа единствeно във Франция, във френскоговорящата част на Белгия и в германската провинция Бавария със закон е наложена забрана за носенето на забрадки и религиозни символи в училищата. В останалите страни това се решава от ръководството на учебните заведения. Във Франция обаче такова ограничение за висшите учебни заведения няма. Във Великобритания и ученици, и студенти могат свободно да носят забрадки и тюрбани. Според тамошното просветно министерство всяко училище трябва само да реши дали да наложи ограничения. В няколко училища в градовете Лутън и Питърбъро например е наложена забрана на религиозни символи. В Ирландия въпросът с облеклото и забрадките е оставен на училищата и университетите. Ирландската конституция забранява дискриминацията във всичките й форми, в това число и на религиозна основа при ползването на индивида на държавни услуги и блага.

Забранена е и религиозната дискриминация при набиране на персонал. В Италия няма наложена забрана за носене на религиозни символи като цяло. Единични проблеми са регистрирани в Торино, където местните власти отказали на няколко жени да се снимат за лични документи със забрадки. След намесата на италианското външно министерство обаче на жените е било позволено да се снимат забрадени. В Швеция, страната с най-голямо мюсюлманско население в Северна Европа (350 000), също няма забрана за носене на забрадки. В училище в град Гутенберг две момичета, носещи "бурка" (воал, закриващ цялото лице), са срещнали неодобрението от страна на училищната управа. Проблемът е бил разрешен, след като момичетата са се съгласили да откриват лицата си по време на изпити. И в Дания носенето на забрадки е позволено в училищата и университетите. Там дори преподавателките, изповядващи исляма, могат свободно да ходят на работа със забрадка. В Турция все повече жени избират доброволно да скриват косите си.

Когато Кемал Ататюрк дава началото на светската турска държава през 1923 година, носенето на забрадки е забранено. След дълги години протести на ислямистки организации сега на турските жени е дадено правото да избират как да се обличат. Но достъпът до правителствените сгради, университетите, училищата и болниците в по-големите градове като Истанбул е строго забранен за жените, избрали да покрият главите си.

Преди седем години студентката Дилек Голет е изключена от университета в Истанбул, защото е отказала да свали своята забрадка.

иаф / Минаре България

Няма коментари:

Публикуване на коментар


Апелативният съд обяви за главен мюфтия Мустафа Алиш Хаджи - 20 април 2011 г.

Web Portal Turkey


СОДУ "Нювваб" гр. Шумен

Последователи