Kur’an-ı kerim (sesli ve yazılı)

Тhe voice of minaret

Тhe voice of minaret
Тhe voice of minaret
AL JAZEERA TV,ONLINE HERE !!!

evet

Minaret news,BG

Тhe voice of minaret

Тhe voice of minaret
Тhe voice of minaret

събота, ноември 08, 2008

Има ли балкански ислям?

В Берлин се провежда международна конференция, посветена на исляма и мюсюлманите в страните от Югоизточна Европа. В нея участват учени от Германия, Франция, Босна и България. Кореспонденция на Маринела Липчева от Берлин:

В Югоизточна Европа живеят повече от осем милиона мюсюлмани, които са от различен произход и говорят различни езици. Най-голямата група са албанците и босненските мюсюлмани, следвани от турци, роми, помаци, татари и черкези. Част от тези мюсюлмани са вече граждани на ЕС и живият от столетия в балканските страни за разлика от мюсюлманите на Запад. Може ли тогава да се говори за балкански ислям? "Не", казва френският професор Ксавиер Бугарел, с чието изказване беше открита берлинската конференция за исляма и мюсюлманите в Югоизточна Европа. Успява ли България да преодолее враждебността към религиозните малцинства?Bildunterschrift: Großansicht des Bildes mit der Bildunterschrift:  Успява ли България да преодолее враждебността към религиозните малцинства?

Според Бугарел в момента не може да се говори за общ модел на балканския ислям - прекалено различни са мюсюлманите в отделните балкански държави. Това са общности, които се различават икономически, политически и социално. И все пак, твърди д-р Йорданка Телбицова-Зак от университета в Ерфурт, една от организаторките на конференцията, за балкански вид ислям може да се говори, предвид историческото развитие. Мюсюлманите, живеещи от векове в региона, са включени в процеса на модернизацията му, най-вече през 20-ти век, когато държавата се отделя от религията:

"Те имат опит, много дълга традиция в една секулярна държава. Независимо от това, как се е  извършвала тази секуларизация, дали насилствено или с идеологически маневри", казва д-р Телбицова-Зак.

Това, което обединява голяма част от мюсюлманските общности на Балканите, с изключение на Албания, е и смяната на позицията им в държавата - от привилигирована религия в Османската империя, в малцинство, което e ту приобщавано, ту изолирано. Какви са механизмите на тази изолация през последното столетие?

"Те могат да са в широкия спектър от директно прокуждане до скрита дискриминация на пазара на труда и в сферата на образованието", казва проф. Улф Брунбауер,
Типична гледка по улиците на БерлинBildunterschrift: Großansicht des Bildes mit der Bildunterschrift:  Типична гледка по улиците на Берлин

който доскоро преподаваше в Свободния берлински университет, а сега е в университета в Регенсбург. Има ли днес такива механизми на изолация на мюсюлманите, например конкретно в България, която проф. Брунбауер много добре познава:

"Трябва да кажем, че има значителни промени в страната. Не е нужно да гледам конкретно към България, мога да дадам пример с Германия и Австрия, за да кажа, че спрямо мюсюлманите има все още враждебност. И обратно: същото се наблюдава и сред мюсюлманите към християнското мнозинство. Въпросът е, дали е намерен начин за преодоляване на тази враждебност и дали мюсюлманското малцинство има възможност да участва равноправно с мнозинството в политическия процес на страната и точно това функционира много добре през последните години в България", заяви проф. Улф Брунбауер. 

Маринела Липчева-Вайс

 

Няма коментари:

Публикуване на коментар


Апелативният съд обяви за главен мюфтия Мустафа Алиш Хаджи - 20 април 2011 г.

Web Portal Turkey


СОДУ "Нювваб" гр. Шумен

Последователи