Предприемачът милиардер от ирански произход Нассер Давид Кхалили представи най-голямата колекция на ислямско изкуство и култура в Париж. Изложбата бе открита в един от най-уважаваните центрове за култура и изкуство на Париж - Института на арабския свят (Institut du Monde Arabe). Колекцията на Кхалили е съставена от двадесет хиляди експоната, на изложбата бяха показани избраните 471.
Мотото на изложбата е "Изкуството и святото", първият етап се изразява с разходка в историята, скритите от 18-и и 19-и век различни покривала на свещения за мюсюлманите храм Каба. В тази част се намират и картини на Мека и Медина отпреди 2-3 века, предвидено е специално място за поклoнението Хадж. Картините илюстрират корабите с поклонници, тръгващи от Индия, Египет, Йемен, Магриб (местност в Северна и Северозападна Африка), местата за лагеруване и местата, посещавани по време на самото поклонение. По този начин е показано развитието на поклонническата култура през вековете.
Предмет на следващия етап от изложбата е Свещената книга на мюсюлманите - Корана, най-завладяващата и почитана част... Някои от посетителите прекарват с часове пред написаните в началото на осми век коранични страници и се наслаждават на първите примери от изкуството Хат (калиграфическо изписване на буквите). Разликите в изписването на написаните в началото на този век в Хиджаз страници от сура (глава) Худ са доказателство за това, че в началото кораничната калиграфия все още е била в период на развитие. Използвани са били цветни пергаменти, хоризонтално изписани Корани, предхождащи днешните вертикални, различни формати, украси и начини за изписване. Изложбата открехва "врата" към развитието на калиграфията и изкуството Хат от началото на тяхната историческа поява. Пример за това са изложените преди една година репродукции на Тулут, Накши, Куфи и Андалутску произведния на Хат и написаният на остров Сицилия през 982-983 година Коран, който е единственият оцелял от династията на Фатимидите (шиитска династия, владееща по-голямата част от мюсюлманкия свят от началото на 10 в. до края на 12 в.).
На изложението освен вековните Корани са изложени и творби на известни ислямски учени като "Диван" на Ибни Араби от 1237 година, написаното през 1594-95 години "Житие на Пророка Мухамед" от Мустафа Дарили от Ерзурум и много други книги с висока историческа стойност. Сред избраните творби привличат внимание книги с поучителни историйки, илюстрирани с човешки и животински образи. В рекламните брошури на грандиозното събитие се акцентира на тази тема, като ясно се изтъква, че забраната за изобразяване на човешки и животински фигури е само за религиозните текстове, а не абсолютно за всички.
Следващата част от изложението изобразява културата на ислямските общности, изградена през вековете. Сбрани са предмети от цялата ислямска география като килими, украшения, кухненска посуда, накити, декоративни фигури, зографисани чинии, надгробни плочи и всичко това разкрива чувството за мяра, порядък, стил и изисканост в ежедневния живот на мюсюлманите през вековете. Всекидневно използваните предмети са украсени като творения на изкуството. Цветовете са много омайващи... Един свят, в който религиозната святост и ежедневието са се примесили и са дали отражение на всичко, като цветовете, формата и украсата на ежедневните предмети, тяхното предназначение се сменя според различните региони, но символизирайки първоизвора - исляма.Това положение е валидно и при свещените религиозни предмети. Например в Африка Коранът се изписва и изографисва с черни, кафяви, червени и жълти цветове, в Индия пък се променя в съвсем различни тонове. Но въпреки, че всеки придава различни цветове на използваните предмети от ежедневието, първоизточникът винаги се забелязва. Изложението впечатлява и с монголските съкровища.
"Не съм ги събрал заради пари"
Давид Кхалили е дете на едно еврейско семейство, занимавало се с търговия на антични предмети в град Исфахан - Иран. От 1970 година насам Давид колекционира предмети на ислямската култура и изкуство. Колекцията му се състои от 20 000 експоната на стойност повече от пет милиарда евро. Но милиардерът подчертава, че няма намерение да спекулира за пари и ясно изтъква, че желае колекцията му да бъде достояние на вниманието на различни музеи в света. Най-голямата колекция на предмети от ислямската култура и изкуство няма постоянен музей, където да се излага. Кхалили живее във Великобритания и там, в Маймони, има фондация, занимаваща се с диалога между мюсюлмани и евреи. Изложбата в Париж ще продължи до 14 март 2010 година.
Али Ихсан Айдън
Предприемачът милиардер от ирански произход Нассер Давид Кхалили представи най-голямата колекция на ислямско изкуство и култура в Париж. Изложбата бе открита в един от най-уважаваните центрове за култура и изкуство на Париж - Института на арабския свят (Institut du Monde Arabe). Колекцията на Кхалили е съставена от двадесет хиляди експоната, на изложбата бяха показани избраните 471.
Мотото на изложбата е "Изкуството и святото", първият етап се изразява с разходка в историята, скритите от 18-и и 19-и век различни покривала на свещения за мюсюлманите храм Каба. В тази част се намират и картини на Мека и Медина отпреди 2-3 века, предвидено е специално място за поклoнението Хадж. Картините илюстрират корабите с поклонници, тръгващи от Индия, Египет, Йемен, Магриб (местност в Северна и Северозападна Африка), местата за лагеруване и местата, посещавани по време на самото поклонение. По този начин е показано развитието на поклонническата култура през вековете.
Предмет на следващия етап от изложбата е Свещената книга на мюсюлманите - Корана, най-завладяващата и почитана част... Някои от посетителите прекарват с часове пред написаните в началото на осми век коранични страници и се наслаждават на първите примери от изкуството Хат (калиграфическо изписване на буквите). Разликите в изписването на написаните в началото на този век в Хиджаз страници от сура (глава) Худ са доказателство за това, че в началото кораничната калиграфия все още е била в период на развитие. Използвани са били цветни пергаменти, хоризонтално изписани Корани, предхождащи днешните вертикални, различни формати, украси и начини за изписване. Изложбата открехва "врата" към развитието на калиграфията и изкуството Хат от началото на тяхната историческа поява. Пример за това са изложените преди една година репродукции на Тулут, Накши, Куфи и Андалутску произведния на Хат и написаният на остров Сицилия през 982-983 година Коран, който е единственият оцелял от династията на Фатимидите (шиитска династия, владееща по-голямата част от мюсюлманкия свят от началото на 10 в. до края на 12 в.).
На изложението освен вековните Корани са изложени и творби на известни ислямски учени като "Диван" на Ибни Араби от 1237 година, написаното през 1594-95 години "Житие на Пророка Мухамед" от Мустафа Дарили от Ерзурум и много други книги с висока историческа стойност. Сред избраните творби привличат внимание книги с поучителни историйки, илюстрирани с човешки и животински образи. В рекламните брошури на грандиозното събитие се акцентира на тази тема, като ясно се изтъква, че забраната за изобразяване на човешки и животински фигури е само за религиозните текстове, а не абсолютно за всички.
Следващата част от изложението изобразява културата на ислямските общности, изградена през вековете. Сбрани са предмети от цялата ислямска география като килими, украшения, кухненска посуда, накити, декоративни фигури, зографисани чинии, надгробни плочи и всичко това разкрива чувството за мяра, порядък, стил и изисканост в ежедневния живот на мюсюлманите през вековете. Всекидневно използваните предмети са украсени като творения на изкуството. Цветовете са много омайващи... Един свят, в който религиозната святост и ежедневието са се примесили и са дали отражение на всичко, като цветовете, формата и украсата на ежедневните предмети, тяхното предназначение се сменя според различните региони, но символизирайки първоизвора - исляма.Това положение е валидно и при свещените религиозни предмети. Например в Африка Коранът се изписва и изографисва с черни, кафяви, червени и жълти цветове, в Индия пък се променя в съвсем различни тонове. Но въпреки, че всеки придава различни цветове на използваните предмети от ежедневието, първоизточникът винаги се забелязва. Изложението впечатлява и с монголските съкровища.
"Не съм ги събрал заради пари"
Давид Кхалили е дете на едно еврейско семейство, занимавало се с търговия на антични предмети в град Исфахан - Иран. От 1970 година насам Давид колекционира предмети на ислямската култура и изкуство. Колекцията му се състои от 20 000 експоната на стойност повече от пет милиарда евро. Но милиардерът подчертава, че няма намерение да спекулира за пари и ясно изтъква, че желае колекцията му да бъде достояние на вниманието на различни музеи в света. Най-голямата колекция на предмети от ислямската култура и изкуство няма постоянен музей, където да се излага. Кхалили живее във Великобритания и там, в Маймони, има фондация, занимаваща се с диалога между мюсюлмани и евреи. Изложбата в Париж ще продължи до 14 март 2010 година.
Али Ихсан Айдън
Заман / Минаре България
Няма коментари:
Публикуване на коментар