Kur’an-ı kerim (sesli ve yazılı)

Тhe voice of minaret

Тhe voice of minaret
Тhe voice of minaret
AL JAZEERA TV,ONLINE HERE !!!

evet

Minaret news,BG

Тhe voice of minaret

Тhe voice of minaret
Тhe voice of minaret

петък, август 20, 2010

Ислямофобията избуя покрай дебата за джамията на Кота Нула

За съвременния Запад ислямът е чудовище

Ислямофобията избуя покрай дебата за джамията на Кота Нула

"Тайм"

Компанията Силвърстийн Пропъртис разпространи преди дни снимка на възстановителните и строителни дейности на Кота Нула в Ню Йорк

СНИМКИ: ЕПА /БГНЕС

Съпротивата срещу предложението да се изгради джамия край Кота Нула (мястото, където се издигаха кулите-близнаци на Световния търговски център в Ню Йорк - бел.ред.) достигна неочаквани размери, след като авторите на идеята преминаха и последната бариера на общинските власти. Кметът на Ню Йорк Майкъл Блумбърг говори разпалено в защита на проекта: "Нека не забравяме, че сред жертвите на 11 септември имаше и мюсюлмани и че нашите съседи мюсюлмани скърбяха заедно с нас като нюйоркчани и американци. Бихме предали ценностите си и преминали на страната на враговете си, ако се отнасяме с мюсюлманите като с различни хора".

Предшественикът на Блумбърг обаче не е съгласен. Бившият кмет на Ню Йорк Рудолф Джулиани смята, че проектът, който предвижда и създаване на многоверски обществен център, ще бъде "скверен" и че "достойните" мюсюлмани не биха се противопоставили на това мнение. Други политици от Републиканската партия, които имат далеч по-малко общо със събитията от 11 септември, а да не говорим пък с Ню Йорк, се присъединиха към хора и някои дори стигат дотам да твърдят, че джамия край Кота Нула

ще бъде монумент на терористите

Такава ислямофобия не е изненада за ерата на "Ал Кайда" и спящите клетки, настъпила след края на Студената война. Разбира се, ислямът отдавна е чудовище за Запада. Векове наред по-напредналият и по-мощен ислямски свят измъчва въображението на бялото християнство. Когато испанците пристигат в Америка, те привнасят и езика на Реконкиста и често наричат ацтеките и маите "маври", а техните зикурати (храмове) - "джамии".

Султанатът Мароко е първото правителство в света, което признава съществуването на независими Съединени щати през 1778 г. Но морските експедиции на Америка до Северна Африка - двете Варварски войни от началото на ХIХ век, са тези, които първи възвестяват появата на САЩ на глобалната сцена и кристализират нов американски патриотизъм в страната.

Ранната история на мюсюлманите в САЩ е самотна

Въпреки че има изолирани съобщения за "мавърски" мореплаватели и дори египетско местообитание в далечните колонии, първите значими населени места са на роби от Западна Африка. Билали Мохамед е роден в Гвинея около 1770 г. и умира през 1857 г. в плантация на остров Сапело в Джорджия, оставяйки след себе си документ на арабски под формата на пакет с 13 листа. Това е трактат по религиозна юриспруденция, специфична за обществото на мюсюлманска Западна Африка, и е едно от най-ранните класически описания от роби. Абдулрахман Ибрахим ибн Сори, подобно на литературния герой Орооноко в известния едноименен роман на Афра Бен от 1688 г., е принц от кралския двор на Гвинея, преди да бъде отвлечен и отведен в робство в Мисисипи. С разпространението на вестта за начетения величествен "принц на робите" из страната Ибн Сори печели съюзници и приятели и в крайна сметка е освободен през 1828 г. със заповед на президента Джон Куинси Адамс. Той напуска САЩ и се насочва към бившата робска република Либерия в Африка, но скоро след това умира от треска и така и не се връща в родните си земи.

Повечето мюсюлмански африкански роби нямат толкова голям късмет и паметта за разнообразното им културно наследство избледнява в поколенията на робство. Черният ислям е възроден през първата половина на XX век като кредо на освобождението и изкуплението. Религиозната организация "Ислямска нация", основана през 1933 г., търси начин да се отърси от униженията от миналото с цялостно отхвърляне на доминиращо бялата християнска нация, която я заобикаля. В момента уебсайтът на вече силно намалялата група идентифицира черните американци като наследници на "изгубена азиатска нация." За видни активисти като Малкълм Екс

ислямът е емблема на различието,

на отличието и гордостта в лицето на някогашната несправедливост.

Други мюсюлмани обаче са повече от склонни да се опитват да се впишат в обществото. Към края на XIX век имигрантите от Османската империя започват да се заселват в изолирани региони из САЩ. Някои от първите активни мюсюлмански струпвания в страната се появяват в градове като Сидър Рапидс, Айова, където доминират ливанци, и Бидфорд, Мейн (предимно албанци).

През 1926 г. полскоговорящи татари откриват една от първите джамии в Бруклин. През втората половина на XX век мнозинството мюсюлмани, емигриращи в САЩ, са от Южна Азия и арабските държави. Сега има приблизително 7 милиона мюсюлмани, живеещи в САЩ - от множество общности и с всякакъв обществен статус. Безсмислено е да се говори за тях с генерализирани обобщения.

Въпреки това от 11 септември насам акцентът пада върху американския ислям и потенциалните екстремисти насред страната. Има злодеи - от шейх Омар Абдел Рахман, слепия египтянин, осъден на доживотен затвор за участието си в атентатите срещу Световния търговски център от 1993 г., до родения в Ню Мексико Ануар ал Аулаки - ислямистки преподавател, за когото се смята, че е проповядвал пред част от атентаторите от 11 септември, и сега се укрива в Йемен (той е първият американски гражданин, оглавил списъка за отстраняване на ЦРУ). Любопитно, но на очи бие фактът, че

голям брой американски "бойци на вярата" имат немюсюлмански произход

- като "американския талибан" Джон Уокър Линд, израсъл в процъфтяващо предградие на Сан Франциско, и Дейвид Хедли, роден във Вашингтон полупакистанец, който преди да планира терористичните атаки в Бомбай през ноември 2008 г., е бил собственик на бар във Филаделфия.

Мерките, вземани от Министерството на вътрешната сигурност на САЩ, изглежда успяват да впримчат обичайните заподозрени в тероризъм - като арестуваните 14 американски жители, за които се твърди, че са свързани с въоръжената група "Ал Шабаб" в Сомалия. Но много мюсюлмански общности са под обсада, изправени пред артилерийския огън на медийното внимание и ксенофобски рев.

В този контекст изпъкват фигури като имам Фейсал Абдул Рауф - арабско-американският църковен деятел, стоящ зад проекта за джамията край Кота Нула. Опитен и с умерен политически възгледи, градил кариера, проповядвайки съвместимостта на ислямските и американските ценности, Рауф е обявен за опасен радикал от противниците на джамията.

Малцина от тях се трогват от името на предложената от Рауф сграда: Cordoba House - на името на града в Андалусия, Испания, където мюсюлмани, евреи и християни някога са съществували в продължение на векове, в изключителен разцвет на култура и науки. В тези времена богатството и разнообразието на мюсюлманския живот - в САЩ и другаде, изглеждат твърде далеч за повечето американци.

Изпълнителният директор на Американското мюсюлманско дружество имам Бахди Брей даде пресконференция в Ню Йорк заедно с лидери на християнската и еврейската общност в подкрепа на проекта Кордоба за многоверски обществен център.

Минаре България

Няма коментари:

Публикуване на коментар


Апелативният съд обяви за главен мюфтия Мустафа Алиш Хаджи - 20 април 2011 г.

Web Portal Turkey


СОДУ "Нювваб" гр. Шумен

Последователи