Kur’an-ı kerim (sesli ve yazılı)

Тhe voice of minaret

Тhe voice of minaret
Тhe voice of minaret
AL JAZEERA TV,ONLINE HERE !!!

evet

Minaret news,BG

Тhe voice of minaret

Тhe voice of minaret
Тhe voice of minaret

сряда, юни 27, 2007

Анализ : Растящата заплаха от политическия ислям в арабския свят


Мохамед Халаф


В стратегията си за Близкия изток администрацията на президента Джордж Буш се базира на формулата разпространяване на демокрацията в противовес на растящата роля на екстремизма и тероризма. Но демокрацията и изборните й резултати в Ирак, Египет, Палестина и Ливан показа засилване на позициите именно на тези ислямски течения, които са против Америка и съюзниците й. Това дойде неочаквано за Съединените щати и противоречи на обявените американски цели.

Професорът по история в нюйоркския университет Дорон Бенатар счита, че легитимирането на партиите на политическия ислям чрез демократичните механизми отразява общите настроения в региона. Според него народите там предпочитат ислямския фундаментализъм пред западните ценности поради културни и обективни причини. Това провокира следния въпрос: дали плановете на САЩ да насърчават демокрацията в региона не доведоха до ситуацията политическият ислям да й стане равноправен в Арабския свят, или това е било очаквано и необходимо в преходния период към установяване на либералните ценности? В крайна сметка би било очаквано именно политическият ислям да се провали в управлението, тъй като е неспособен да отговори на стремежите на своите общества и жаждата им за развитие до достиженията на съвременността.
Бившият шеф на военното разузнаване в армията на Израел Ахарун Зееви Фаркеш счита, че Близкият изток преминава вътрешни процеси на преобразуване. По негови думи демокрацията се различава коренно от демократичността. Това е така, защото в региона има демократичност, но липсва демокрация.
Всъщност Близкият изток е икономическа и социална бомба със закъснител, тъй като всяка година се увеличава с повече от 3% броят на хората, излизащи на пазара на труда. Според доклада на Фаркеш това е повече от всяка друга точка на света. От 2005 година до днес това са повече от 3 000 000 годишно, които са на не повече от 19 години. Една трета от тях са в Египет, 800 000 - в Иран, а 300 000 - в Сирия. Данните не се нуждаят от специален коментар, който да анализира отражението на процеса в тези държави, управлявани от режими, имащи трайни проблеми с безработицата. Фаркеш счита, че именно това е коренът на социално-икономическата, а и на религиозната бомба със закъснител.
В доклад на Арабската лига се твърди, че безработицата в Арабския свят се увеличава с повече от 20% от общото население. 60% от безработните са млади хора. Докладът предвижда, че общият брой на безработните през следващите години ще нарастне между 50 и 60 млн. души. Констатира се, че през 2010 година този брой ще достигне 146 млн., а през 2020 - 185 млн.
Тази статистика не може да бъде приписана на широко разпространената и така обичана от арабите теория на конспирацията, винаги използвана в оправдание на упадъка им.
Повечето американски експерти смятат, че растящата роля на политическия ислям в Арабския свят се дължи на отсъствието на структури на гражданско общество и на натиска, упражняван от недемократичните режими върху светските групировки и партии. Експертът по Близкия изток в мичиганския университет Марк Тислър обяснява, че е твърде опростенческо да смятаме провеждането на демократични избори за всичко, от което се нуждае едно общество, за да изгради демокрация. Американският анализатор твърди, че е неоправдано арабският гласоподавател да се определя като екстремист или антизападняк, когато гласува за партия от политическия ислям. Това, от което се нуждае регионът, според експерта на стандфордския университет Лари Даймъд, е създаването на нови пространства за политически диалог в рамките на свободата на изразяване и предоставянето на възможност за всички неислямски опозиционни партии да се състезават заедно с ислямските такива, без да бъдат заплашвани от властите и ислямистите едновременно. По думите му голяма част от арабските държави нямат необходимите механизми за развитието на демократичния процес, защото нямат свободни медии и независима съдебна система. Тислър пък припомня, че докато либералните партии в Арабския свят са лишени от трибуна, ислямистите имат предимство да изразяват позициите си в джамиите, превръщайки ги в най-силните си центрове за пропаганда.
Преди войната срещу Саддам, както и след нея, президентът Буш се ангажира да продължи да подкрепя политическите реформи в Близкия изток, дори да има резултати, различаващи се от очакваните от него. Според Буш единственият начин да бъде надвит тероризмът е да се предостави алтернатива, която да даде надежда за политически свободи и мирна промяна. Президентът призна в една от речите си, че изборът на гражданите на този регион невинаги съвпада с вижданията на администрацията му. По думите на Буш демокрациите в Близкия изток никога няма да приличат на западните, тъй като ще отразяват традициите и навиците на гражданите там. Всъщност резултатите от войната в Ирак бяха съвсем различни от предвидените в Белия дом. Провалът на американската стратегия, зад който стоят не само грешките на администрацията, но и съпротивата от страна на арабските държави и финансираните от тях въоръжени групировки, даде глътка въздух на тези режими след дълго задушаване. Директорът на програма "Близък изток" в института "Карнеги" в Лондон Марина Атауи твърди, че арабските лидери са получили временна възможност да избегнат натиска, упражняван от Запада за осъществяване на демократични промени, и сега техните диктаторски режими са в разцвет. Лесли Кембъл от демократичния национален институт във Вашингтон казва, че правителствата в арабския регион, където политическият ислям процъфтява, строго ограничават медиите и забраняват организациите за защита на човешките права, което довежда до отслабване на либералните движения, защото виждат в тях по-голяма заплаха, отколкото ислямистите. Според него джамиите остават единственото място, което е извън контрола на правителствата и е трибуна за разпространяването на политически ислям по време на петъчната молитва.
Арабският гражданин е пред две алтернативи - лошо управляващо правителство, което отклонява средствата за укрепване на собствените си позиции, или ислямски политически групировки, притежаващи джамиите и използващи ги за мобилизация на привържениците си. Това стана ясно по време на изборите в Палестина, в които победи Хамаз, използвайки джамиите за разобличаване на корумпираната власт на съперницата Фатах. Американската корпорация "Ранд" твърди в свой доклад за мрежите от умерени ислямистки организации, че главното предизвикателство пред Запада се състои в това, дали ислямският свят ще се противопостави на джихадистките тенденции, или ще стане жертва на насилие и толерантност. "Ранд" констатира две важни обстоятелства. Първо - че въпреки малкия брой на ислямските радикалисти в Арабския свят, те имат по-голямо влияние и способности да достигнат до всички точки, където има мюсюлмани - до Европа, Северна Америка и дори Уругвай. Второ - слабостта на умерените и либерални ислямски течения, които не разполагат с такива мрежи като на фундаменталистите. Според "Ранд" евентуалните партньори на Запада в противопоставянето на ислямския екстремизъм са либералните мюсюлмани и светските партии, които приемат западните ценности като свои.
Арабските диктаторски режими се възползват от американските проблеми в Ирак и провала на Израел да ликвидира ливанската "Хизбулла", както и от растящата роля на "Мюсюлмански братя" в Египет, за да се представят пред Запада като щит срещу ислямския радикализъм и могат да защитят интересите на демокрацията в региона. Това мнение изразява директорът на републиканския институт във Вашингтон Лоран Кризър. Докато американската администрация залага на умерения политически ислям и го счита за способен да възспре растящата роля на фундаменталистите и "Ал Кайда", много американски експерти не виждат никаква полза във възстановяването на тактическите съюзи с ислямистите, били те дори и умерени, тъй като те няма да могат да отстоят пред нелечимата неприязън между Запада и исляма.
Забелязваме съществуването на тактически коалиции между ислямски партии и режими в региона. Те са основани на общи интереси въпреки идеологическите различия. Например светската държава Сирия подкрепя сунитската ислямска организация "Хамаз" и ливанската шиитска партия "Хизбулла". Шиитски Иран, от своя страна, подкрепя както "Хамаз", така и "Ислямски джихад" и други сунитски организации.
Със сигуност политическата промяна в Арабския свят можеше да протече доста по-норламно, ако партиите на политическия ислям бяха по-отворени към съвременните общи международни ценности и с по-малко фундаменталистки настроено поведение. Например като турската управляваща "Партия за благоденствие и развитие" на Ердоган. Съществуват три условия, за да бъдат възприети от Запада тези партии. Първо - да възприемат принципите на демокрацията и мирното предаване на властта, както и да се откажат завинаги от идеите за изграждане на държава, ръководена от религиозни лидери. Второ - да зачитат човешките права и в частност - тези на жените, както и религиозните и етническите малцинства. И трето - да заклеймят тероризма и насилието. Това са условията за изграждането на съвременна демократична държава.
/МД/
(/big>bg,Вестник Новинар 19/6/2007 г.)

Няма коментари:

Публикуване на коментар


Апелативният съд обяви за главен мюфтия Мустафа Алиш Хаджи - 20 април 2011 г.

Web Portal Turkey


СОДУ "Нювваб" гр. Шумен

Последователи