Либералният ислям
Ислямът не е само екстремизъм и фанатизирани маси
За
разлика от репортажите по телевизията, в които ислямът се свързва
предимно със залагащи бомби екстремисти или фанатизирани маси, мирният
или дори либерален ислям рядко е обект на медийно внимание. А и в
крайна сметка как се дефинира либералният ислям в сравнение с
консервативно-ортодоксалния? Как изглежда алтернативното съдържание на
ислямското педагогическо образование? И най-вече: какви са шансовете му
да се наложи над утвърдените форми?
Либералният
ислям го има само на индивидуално равнище. Той се изповядва от отделни
ангажирани мюсюлмани, обект е на изследване от страна на учените или
съществува в нишите на неправителствените организации или в ислямските
групи за защита правата на жените. Представителите на либералния ислям
се срещат по конференции в Найроби, Ню Йорк или Берлин, свързани са от
невидима мрежа. Но все пак - какъв всъщност е либералният мюсюлманин?
"Минималният
консенсус за всички мюсюлмани по света, независимо от страната, от
която произхождат, гласи: да се вярва в Аллах и Мохамед, неговия
пророк. Това, например, отличава мюсюлманите от християните" - казва
египетският учен Наср Абу Заид, който настоява Коранът да не се чете
като даден от бога текст, а исторически-критично - като книга, появила
се при определени исторически условия. Но дори и само това е
богохулство според ортодоксалните мюсюлмани-фундаменталисти. Наср Абу
Заид си е поел последствията - той живее от години в изгнание в
Холандия.
Въпреки
категоричната доминантност на консервативните течения, ислямът се
намира в тежка криза на авторитета - са наблюденията на Садид ал Азм,
професор по философия от Дамаск. Разпространяват се все повече нови
тълкувания на Корана, чрез които се изпада в противоречива
аргументация. Училищата, в които се преподава Шариата, никнат като гъби
след дъжд, но това, което преподават, е не само спорно, но и често
налудничаво и безмислено. А и в интернет има необятно разнообразие на
хора, предлагащи фатва. Садид ал Азм:
"Кризата
на авторитета е очевидна отдавна, особено при сунитския ислям - в
Кайро, в различните училища, в които се преподава Шариата. Като кризата
включва и следното - отдръпване от тези институции в контекста на
стремителното развитие на модерното. Особено там, където тържествува
разумът - в науката, в приложението на науката по западен маниер.
Всички тези хора игнорират догмите - когато става дума за научни знания.
Отговорността
за разпространението на ортодоксално-консервативния ислям и съответните
поуки се носи от институцията ИСЕСКО, в Саудитска Арабия, която се
нарича "Организация за образование, култура и наука". Тя разпространява
своето изключително консервативно разбиране за исляма в мюсюлманските
общности по света и така оказва влияние върху учебните програми на
училищата, училищата за изучаване на Корана и университетите. Срещу
тази организация трябва да се противопостави нещо - казва Зейнаб ал
Сувайи, ръководителка на базирания в Съединените щати "Американски
ислямски конгрес".
"Трябва
да започнем с отстраняването на целия речник на омраза и насилие, който
съществува в някои религиозни книги, с премахването на насилието срещу
немюсюлманите, но също - и спрямо мюсюлманите, които не вярват в
най-екстремистките учения. Това е първата крачка, след което трябва да
се наложат умерените, миролюбиви тонове, които съществуват в Корана"
Зейнаб
ал Сувайи е разработила алтернативна система за ислямско обучение.
Плуралистичното мислене, демокрацията, съзнанието за човешките права и
за равнопоставеността на половете се разбират от само себе си. Все още
тези ценности не са намерили пътя си до широките маси, а са ограничени
в малките мюсюлмански ниши, но все пак отнякъде трябва да се започне.
Deutsche Welle,29.11.2007
-Няколко от общоприетите принципи се открояват:
* Автономията на индивида при тълкуването на Корана и Hadith.
* По-критични и разнообразен преглед на религиозните текстове, както и традиционните ислямски прецеденти.
* Пълно равенство между половете във всички аспекти, включително и спазването молитва ритуал.
* Един по-отворен поглед върху съвременната култура във връзка с митниците, дрехи и общи практики.
* Използването на ijtihad (независима интерпретация) и fitrah (физически смисъл на правото и грешно) е застъпена.
-
* Автономията на индивида при тълкуването на Корана и Hadith.
* По-критични и разнообразен преглед на религиозните текстове, както и традиционните ислямски прецеденти.
* Пълно равенство между половете във всички аспекти, включително и спазването молитва ритуал.
* Един по-отворен поглед върху съвременната култура във връзка с митниците, дрехи и общи практики.
* Използването на ijtihad (независима интерпретация) и fitrah (физически смисъл на правото и грешно) е застъпена.
-
Човешки права
- Повечето Либерална мюсюлманите смятат, че Ислямът насърчава идеята за абсолютното равенство на всички човечеството, и че тя е една от нейните централни понятия.
Феминизъм
- Либералните мюсюлмани често са критични на традиционните ислямски закон тълкувания, които позволяват полигамията при мъжете, но не многомъжие за жените, както и традиционните ислямски право на наследство, при които дъщерите получават по-малко от сина.
Толерантност и ненасилие:
- Толерантността е друг ключов принцип на либералната мюсюлмани, които като цяло са по-отворени към interfaith диалог и разрешаването на конфликта с такива общности, евреи, християни, Hindus, както и многобройните фракции в рамките на исляма.
- https://sites.google.com/site/minaretbg/theliberalislam
Няма коментари:
Публикуване на коментар