Kur’an-ı kerim (sesli ve yazılı)

Тhe voice of minaret

Тhe voice of minaret
Тhe voice of minaret
AL JAZEERA TV,ONLINE HERE !!!

evet

Minaret news,BG

Тhe voice of minaret

Тhe voice of minaret
Тhe voice of minaret

вторник, септември 29, 2009

Заявка за партия, която да стане медиатор на политически послания, пречупени през ислямската ценностна и религиозна система !

Заявка за партия,която да стане медиатор на политически послания, пречупени през ислямската ценностна и религиозна система !

КОЙ ДА ЧЕТЕ ЗНАЦИ В ИСЛЯМСКАТА ПОЛИТИЧЕСКА ГАЛАКТИКА?

Създаването на Мюсюлман–демократичен съюз в България е най-ефектното политическо събитие у нас след парламентарните избори през юли. То веднага прикова върху себе си вниманието и на партийни лидери, и на социолози, и на анализатори. Светкавично се завъртя и познатата въртележка от взаимни обвинения и подозрения – кой има интерес от такава партия, заплаха ли е тя за националната сигурност и нарушени ли са някакви закони с нейното оповестяване. Дискусията, както по традиция се случва, когато има неочаквани раздвижвания, се плъзна по външните белези на фактологията и поне досега никой не е направил опит да анализира явлението в неговия генезис и дълбочина.

А в този случай съдържанието и политическият потенциал на появата на новия мюсюлмански съюз са по-интересни за разсъждения, отколкото неговата показност. Нека да започнем от сравнението – има ли аналог на Балканите новопоявилият се тук Мюсюлмански съюз? Ако се чудите и губите време да намерите отговор, ще ви спестя усилията. Има. По идейни параметри сравнение може да се прави с Партията на демократичната акция в Босна. Неин сегашен лидер е Сюлейман Углени. Тя има влияние и в областта Санджак на територията на Сърбия.

Политическата концепция на ислямодемокрацията като ислямска разновидност на християндемокрацията е в основата и на управляващата в Турция Партия на благоденствието и развитието на Реджеб Ердоган.

Явлението не е ново за региона, но е непознато в България. За пръв път тук се прави заявка за партия, която да стане медиатор на политически послания, пречупени през ислямската ценностна и религиозна система.

Твърдения като това на премиера Бойко Борисов – както е цитиран в интернет издания, че става въпрос за формация на противоконституционна основа, са по-скоро прибързани, най-малко защото изпреварват евентуално легитимно произнасяне на Конституционния съд.


Нещата не са никак елементарни. Подходът при създаването на съюза показва отчитане на различни юридически и политически детайли. Ако проблемът опираше до обикновена емоционална провокация, щеше да се разреши бързо и лесно. В случая е налице очевиден и старателно реализиран замисъл.


Кога се появява Мюсюлман–демократичният съюз? Общият политически фон в страната е все още белязан от тишината на изчакването да преминат първите сто дни от дейността на правителството на ГЕРБ. Изникването на нова и при това точно такава политическа формация е в рязък контраст с монотонността и затова усещанията са по-силни. Сред всички потопени в мълчание формации е и ДПС.

Лидерът му Ахмед Доган не е направил нито едно сериозно изказване след старта на новия парламент и след съставянето на правителството. Той дори не взе участие в свикания от президента Първанов Консултативен съвет по национална сигурност. Единственото назоваване на името на Доган – и то в сензационен контекст, се случи в ефира на Пловдивската обществена телевизия. Там председателят на Комисията за борба срещу корупцията и лидер на РЗС Яне Янев съобщи, че вече бил внесен първият обоснован сигнал срещу Доган в антикорупционната комисия.

Новината за Мюсюлманския съюз идва седмица по-късно. Темата за заплаха от радикален ислям не е непозната в България, въпреки че скандалите в Рибново отпреди изборите претърпяха любопитна развръзка. Оказа се, че обвиняваният в разпространяване и покровителство на радикален ислям Ахмед Башев, който бе с репутацията на противник на Доган, стана кандидат-депутат от ДПС. Анализаторите няма да сгрешат, ако точно сега се върнат към пресконференцията на ДПС и политическия анализ на Доган след проведените избори за Европейски парламент, а и към препотвърдените му тези след вота за Народно събрание. Едно от предупрежденията на лидера на ДПС е насочено към етническата стабилност в случай, че новото правителство предприеме неадекватни действия. Ключово послание на ДПС по време на предизборната кампания бе за опасността от нов „възродителен процес”.

Създаването на Мюсюлман-демократичен съюз е обозначаване на нова ниша и на нова политическа тенденция сред ислямското население. В целия спектър от партии и организации, в чиито контекст под някакъв знаменател преминава определението „ислям”, може да се проследи определена мозаечна логика. Има формации, които са крещящо противозаконни, като например скандалната партия на Адем Кенан. Има и нейна разновидност в лицето на формацията на Мендерес Кунгюн. Има обаче и техен контрапункт – ДПС. Партия, преминала сложен цикъл на легитимация от всички възможни ъгли на политическия спектър и битност. Те са с етнически произход, но достигнаха до мащабно национално представителство. Два пъти са били мандатоносители, а са участвали или подкрепяли под различна форма три управления – отдясно, през либералния център до социалнолибералния модел на тройната коалиция.

Сега се появява Мюсюлмански съюз. Реакцията на ДПС е на ниво Ахмед Юсеин – депутат, само че бивш – от предишния парламент. Актуалното ръководство на Движението не реагира. Юсеин бе също по-скоро предпазлив. И основателно е предпазлив, защото като се раздават политически оценки, е добре да има и политическа памет. Откога и откъде започна да се върти идеята за квотно представителство в институциите и във властта по етнически признак? Говоренето на новосъздадената партия Мюсюлман-демократичен съюз е почти буквално преписано от изказвания на функционери на ДПС от 2002-2003 години, като си спомням за две имена – Рамадан Каракаш и – ако не се лъжа – същият Ахмед Юсеин, който по-късно се прочу с искането престъплението по „възродителния процес” да се разследва от Международния трибунал за бивша Югославия.

Очевидно е, че когато се съпоставят фактите и събитията, моделите на политическо говорене през различни периоди от партии и лидери от т.нар. „ислямски спектър” и се проследи градацията и съотношението между субектите в „мюсюлманската политическа галактика”, събитията няма да изглеждат нито случайни, нито прости.

Налице е своеобразно „преливане” и преформулиране на послания и предупредителни знаци, които обаче не изискват непременно силови и панически действия, а внимателно обмислен отговор с нова визия за националния, регионален и европейски мащаб на условията, при които днес се прави българската политика.

Да го кажем кратко и ясно – голямата политика се прави с прочит и памет за събития, а не със спокойствието, че МВР и ДАНС ще решат с един замах казуси, които всъщност се нуждаят от мислене. А без прочит и памет как да се прочетат знаците в голямата ислямска политическа галактика?


Георги Коритаров

Минаре България

Няма коментари:

Публикуване на коментар


Апелативният съд обяви за главен мюфтия Мустафа Алиш Хаджи - 20 април 2011 г.

Web Portal Turkey


СОДУ "Нювваб" гр. Шумен

Последователи